I början på december var det kick-off för ett nätverk som ska ge små företag i tre branscher kraften hos de riktigt stora, samtidigt som de kan behålla och stärka den djupa kompetens, snabbhet och innovationshantering som är typisk för små företag.- Detta är något helt nytt. Tidigare har branschföreningarna tvekat att stå faddrar för sådana här satsningar. Men de små industrierna är inne i en ny utvecklingsfas som kräver nya grepp, berättar Hasse Samuelsson på SINF.
Idén om ett branschöverskridande nätverk kom ursprungligen från ordföranden i Elektronikindustriföreningen, EIF, Annika Fridmark. För att få igång det hela skrev Svensk Industriförening, SINF, i samarbete med EIF, Föreningen Svensk Programvaruindustri, SPI, samt Producenter av interaktiva medier i Sverige, PROMISE, en ansökan till Programkontoret för Mål 4-projekt.
Där fann man projektidén så nyskapande att man bestämde sig för att stödja det. Och låta forskare följa projektet. Forskarna vill nämligen skaffa sig en verklighetsbaserad kunskap om vilka kompetensprofiler som blir intressanta på den framtida arbetsmarknaden.
Erbjuder hela paketDet klassiska problemet är att de stora företagen bara orkar med ett visst antal så kallade primärleverantörer. Som i sin tur engagerar underleverantörer. Det gick bra förr, när man i stort sett köpte stora tunga hårdvaruprodukter. Men idag efterfrågas också immateriella produkter, och därmed hela paket av tjänster.
- Det gör det möjligt att arbeta i nätverk. På seminariet där nätverkstankarna presenterades blev det en stark uppslutning kring situationsbeskrivningen och målen. Däremot förändrades medlen sedan de inbjudna fått ge sin syn på saken, säger Hasse Samuelsson.
- Vi vill starta omedelbart med sådant som inte kräver någon större utredning, och jobba parallellt med de långsiktiga målen. Det här ligger definitivt i tiden och vi var alla överens om att detta är helt rätt just nu, säger Lars Pettersson, representant för AB Teleanalys, ett företag i Elektronikindustriföreningen.
- I det här skedet gäller det främst att hitta kortsiktiga samarbeten, beställningar som företagen kan konkurrera om genast. Men i framtiden blir det förmodligen också fråga om utvecklingsprojekt företag går samman i helt nya företag, säger Hasse Samuelsson.
Kvalitetsmärkning är ett nyckelord i sammanhanget. Därför utarbetar nu SINF etiska regler och tar fram avtal för samarbete mellan parterna samt mellan parterna och kunden. Dessutom ska SINF erbjuda ett nätbaserat projektledningssystem.
- För att ett samarbete mellan olika företag ska fungera måste konsortiet veta var de olika delarna befinner sig, att de håller tidsramarna, förklarar Hasse Samuelsson.
Att nätverk skapar kreativa lösningar visade sig redan på detta seminarium. Tycke lär ha uppstått mellan flera av de närvarande företagen. Utan att det ens varit tanken med mötet. En allmän inbjudan ska gå ut till alla företag i branscherna. Men till att börja med klarar SINF dock bara att administrera samarbetet mellan åtta företag per organisation. Så det gäller att ha bra idéer för att kvala in.
Erika Ingvald
Frilansjournalist