En ny typ av lysdiod med rätt grön kulör gör att Stockholm kan byta ut alla sina trafikljus och spara 5,5 miljoner kronor per år på kuppen.
Stockholm har beslutat ersätta alla glöd- och halogenlampor i stadens trafikljus mot lysdioder. Gatukontoret räknar med att varje år kunna spara 2 miljoner på underhåll och 3,5 miljoner på elräkningen genom att byta till lysdioder.
Förutsättningen är att modulerna med lysdioderna börjar masstillverkas. Skiftet kommer att genomföras under de kommande tio åren. Totalt är det närmare 30 000 ljusöppningar som byts ut.
De moduler som används i trafikljusen har upp till 270 lysdioder. Men i takt med att tekniken utvecklas kommer antalet dioder i varje modul att kunna reduceras.
30 gånger längre liv
Lysdioder är energisnåla och ljusstarka, de drar inte mer än 10 W per modul. Det skall jämföras med en halogenlampa eller glödlampa som drar 35-70 W. Livslängden för lysdioderna är 30 gånger längre än för glödlampor. Det är förklaringen till de drastiskt minskade underhållskostnaderna. Glödlamporna i de gröna och röda ljusöppningarna byts var fjärde månad i Stockholm.
Det som har fördröjt införandet av lysdioder i trafiksignalerna är att det hittills saknats lysdioder med rätt grön kulör enligt den standard som används. Röda lysdioder har däremot använts i trafiksignaler under några års tid.
Med hjälp av Nutek spårade gatukontoret upp det japanska halvledarföretaget Nichia som klarar att tillverka lysdioder med rätt nyans i halvledarmaterialet Gallium-Indium-Nitrit (GaInN).
De röda och gula lysdioderna av Aluminium-Indium-Gallium-Fosfid (AlInGaP) tillverkas av Hewlett-Packard. I dagsläget köper gatukontoret moduler från det amerikanska företaget Dialight samt det kanadensiska företaget Ecolux.
Lysdiodmoduler
Ecolux tidigare distributör Itab Neon AB i Jönköping har nyligen börjat marknadsföra lysdiodmoduler. Itab har tagit fram en modul kallad Multilins med egenutvecklad optik. Modulerna tillverkas av legoföretaget Östgöta Elektronik
I Skänninge som ingår i Itab-gruppen. På programmet finns också informationstavlor och ljusramper baserade på lysdiodteknik.
Lysdiodtekniken innebär att konstruktionen av trafiksignalerna kommer att förändras under de närmaste åren, konstaterar Lars Söder på Stockholms gatukontor. Fronten kommer att se likadan ut som idag. Men de stora reflektorerna försvinner.