Den fabrikslösa modellen håller på att sprida sig inom halvledarindustrin. Även tillverkare med egna fabriker väljer att lägga ut viss tillverkning och slår sig in på marknader som hittills dominerats av de fabrikslösa.Medan nästan samtliga halvledartillverkare liksom industrins prognosmakare skriver ner sina tillväxtförväntningar för 1998, tycks de fabrikslösa halvledarföretagen vara fulla av optimism. De fabrikslösas amerikanska branschorganisation, Fabless Semiconductor Association, FSA, presenterade nyligen en undersökning som visar att deras medlemmar kommer att behöva 45 procent mer kisel från sina tillverkare under 1998 än under förra året.
- Fabrikslösa företag har bättre tillväxt än industrin i sin helhet av en rad olika anledningar. Därmed börjar nu den fabrikslösa modellen även i allt högre grad intressera traditionella halvledarföretag med egen tillverkning, säger FSAs ordförande David Angel.
Uttalandet backas upp av en rad olika marknadsanalytiker i FSAs rapport. Samtliga menar att allt fler halvledartillverkare idag väljer att lägga ut tillverkningen hos andra. Enligt Dataquest kommer intäkterna från uppdragstillverkning av halvledare att öka från förra årets sex miljarder dollar till över 13 miljarder dollar år 2000. Uppdragstillverkade halvledare skulle därmed stå för ungefär 15 procent av den totala halvledartillverkningen vid sekelskiftet och kan enligt prognosen stå för mellan 25 och 40 procent år 2010.
Ligger i frontlinjenUppdragstillverkning är ett särskilt attraktivt alternativ för företag, antingen de har egna fabriker eller ej, som vill slå sig in på nya marknader.
- Fabrikslösa företag är ofta involverade i och har varit först ut på nya marknader. Dessutom gör den fabrikslösa modellen det lättare att ligga i frontlinjen för produktutveckling och tidigt svara på teknikförändringar, förklarar FSAs Jodi Shelton.
FSAs medlemsföretag får framledes räkna med mer konkurrens inom sina traditionella styrkeområden, inte bara från nystartade spjutspetsföretag, utan även från de stora väletablerade halvledartillverkarna.
- Lågkonjunkturen lockar många stora halvledartillverkare att söka sig till nya och mer vinstgivande marknader. Grafik är ett exempel på marknadssegment som hittills nästan uteslutande varit de fabrikslösas, men som nu lockat industrins största jätte, Intel. Digital video, kommunikation och programmerbar logik är andra exempel på områden som vinner ökat intresse, säger Charles Boucher, analytiker hos Donaldson, Lufkin & Jenrette.
Stor optimismI de fabrikslösas skara finns dock inte längre bara de små konstruktionspionjärerna. Tolv av de 63 företag som deltog i FSAs undersökning hade under 1997 årsintäkter på över 100 miljoner dollar. Ett ökande antal av dem äger också andelar i en eller till och med flera tillverkningsanläggningar. Skillnaderna mellan fabrikslösa och tillverkande halvledarföretag suddas därmed ut alltmer.
FSAs årsrapport visar alltså på stor optimism bland de fabrikslösa företagen, såväl vad gäller tillväxt som andra utvecklingsmöjligheter. Totalt sett räknar de 63 företag som deltog i undersökningen med att utnyttja motsvarande 2,5 miljoner sextumsskivor under 1998. Och under 1999 förväntar man sig ytterligare en 30-procentig ökning av kiselefterfrågan.
Majoriteten av de fabrikslösa företagen uppger dessutom att de flesta, mer än 60 procent, av deras halvledare kommer att tillverkas i 0,35 μm-processer eller ännu mindre geometrier under 1999. Detta trots att övergången till 0,25 μm- processer visat sig gå långsammare än många av FSAs medlemsföretag tidigare väntat sig.
Gittan Cedervall
Nu kommer tillverkarna utan kretsarFabrikslösa tillverkare i all ära, men den senaste trenden i branschen innebär ytterligare ett steg i virtuell riktning. Det nyaste är nämligen halvledartillverkare som är helt kretslösa, eller "chipless" som det heter på branschens lingua franca.
Dessa är företag som endast tillhandahåller själva konstruktionsidén utan att själva utföra konstruktionsarbetet.
- Konstruktionsidén separeras alltså från konstruktionsprocessen, som kontrakteras ut till en tredje part. Den utvecklingen kommer att vara till gagn för hela industrin och dess kunder, hävdar Charles Boucher på analytikerfirman Donaldson, Lufkin & Jenrette.
GC