En teknik som härmar ljusstrålarnas beteende kommer inom kort att provas av företag inom film- och TV-branschen för generering av tredimensionell grafik.
Det nystartade brittiska företaget Advanced Rendering Technology, ART i Cambridge, är först med att utnyttja en teknik som i princip innebär att man härmar beteendet hos ljusstrålar som når ett objekt. Därmed skiljer sig systemet, som går under namnet Renderdrive, drastiskt från traditionella grafiksystem, som skapar bilder i realtid genom tolkning av elementära ytdelar eller polygoner.
Ljuseffekter simuleras
Eftersom tekniken härmar ljusets verkliga objektavbildning är det möjligt för bilderna att omfatta även fotorealistiska effekter som reflexioner och refraktioner. Och det är denna förmåga att simulera ljuseffekter i en verklig scen som ger den nya tekniken ett övertag över polygontolkning, menar ART. Företaget har utvecklat en processor, AR250, som tillverkas av LSI Logic. Systemet kan omfatta 4, 16 eller 64 AR250-processorer. Ännu fungerar dock inte tekniken i realtid, till skillnad från polygontolkningen, men ett flertal företag är ändå intresserade av att prova ARTs Renderdrivesystem för efterbehandling av bilder.
ART har under den senaste tiden dessutom lyckats säkra flera stora investeringar i företaget. Därmed räknar företaget med att inom den närmaste tiden kunna anställa en handfull nya konstruktörer för att förbättra tekniken ytterligare innan Renderdrivesystemen lanseras på allvar.