Marknaden för mönsterkort kommer att stabiliseras och växa stadigt under de kommande fem åren. Det menar marknadsundersökningsföretaget Frost & Sullivan i en nyutkommen rapport.
Mönsterkortsmarknaden påverkades kraftigt av den konjunkturnedgång som rådde i Europa under början av 1990-talet.
Under 1995 började dock industrin visa tecken på en stark återhämtning och den europeiska marknaden växte till 4,17 miljarder dollar. Enligt Frost & Sullivan kommer Europamarknaden att nå 7 miljarder dollar år 2002 och Tyskland följt av Storbritannien och Frankrike kommer att förbli de största marknaderna.
Enligt rapporten, som ger en djupgående profil över Europas 50 ledande tillverkare, är konkurrensen dock hård på den europeiska marknaden. Trots att antalet tillverkare minskat från cirka 2 500 i början av 1990-talet till cirka 900 förra året, är en fortsatt minskning av antalet tillverkare att vänta, menar analytikerna.
Överkapacitet i främst Tyskland och Storbritannien förväntas exempelvis leda till omfattande strukturförändringar.
Frost & Sullivan menar att den pågående trenden som innebär att allt färre, men större, tillverkare tar en allt större andel av den totala tillverkningen kommer att fortsätta. I genomsnitt står idag de fyra största tillverkarna i varje europeiskt land för ungefär hälften av den nationella marknaden.
Flerlagerkort
Bland de mest framgångsrika företagen under de senaste åren nämner analytikerna österrikiska AT&S, tyska Ruwel-gruppen, brittiska Forward Circuits, schweiziska FELA-gruppen och italienska Zincocelere.
De främsta tekniktrenderna på den europeiska marknaden kommer att vara den ökade användningen av ytmonteringsteknik och hög integrering på kisel. Flerlagerkort med mer än tolv lager förväntas få stor efterfrågan och därmed den största tillväxten mellan 1995 och 2002.
Bland de problem som mönsterkortsindustrin kommer att ställas inför i framtiden nämner Frost & Sullivan framför allt ökade materialkostnader i kombination med allt mer högljudda krav på prissänkningar från de elektroniktillverkande kunderna.