- Norrköping är visst en lämplig hemort för det nya institutet för systemkretsar. Det säger Acreos vd Hans Hentzell.
Det nya institutet heter Acreo SLIC, System Level Integration Center, och bildas under industriforskningsinstitutet Acreo i Norrköping. Institutet blir navet i den svenska satsningen på systemkretsar, men de tre tekniska högskolorna i Lund, Linköping och Stockholm involveras också.
Inom tre år ska Acreo SLIC förhoppningsvis ha runt 45 anställda som ägnar sig åt tillämpad forskning och utför forskningsuppdrag på uppdrag från industrin. Man ska även erbjuda avancerade konstruktionsmiljöer som företag får utnyttja för sina konstruktioner. Nu i december börjar rekryteringen.
- Först och främst ska vi anställa en chef och ungefär fyra personer till, säger Hans Hentzell.
Han tror att det blir relativt enkelt att anställa den första gruppen.
- Vi ser en ganska stor rörlighet just nu, och vi kommer att kunna erbjuda intressanta arbetsuppgifter. Sen får vi se hur det går att fylla på längre fram, men vi räknar med att behöva rekrytera ett antal specialister internationellt.
Hans Hentzell berättar även att man har kommit långt i diskussionerna med ett företag som förmodligen kommer att anlita institutet för ett forsknings- och utvecklingsprojekt. Beslut väntas i december.
"Varför just Norrköping?"
Kritiska röster har emellertid höjts om att institutet hamnar just i Norrköping. Det är bara regionalpolitik, i Norrköping finns inte den rätta kompetensen, institutet borde ligga i Kista eller möjligtvis i Lund, är några argument. Men Hans Hentzell håller inte med om den kritiken.
- Norrköping har sedan tre år Sveriges enda civilingenjörsutbildning fokuserad på elektronikkonstruktion och elektronikproduktion, I Östgötaregionen finns också flera konsulter inom området.
Han berättar att ungefär 60 civilingenjörer inom elektronikkonstruktion årligen kommer att examineras från Campus Norrköping, som är en del av Linköpings universitet. Dessutom motsatte sig Ericsson att institutet skulle ligga i Kista eller Lund eftersom man ville undvika ökad konkurrens om konstruktörerna.