Ofta är det energibolag som får ansvaret att driva nya rikstäckande telebolag. Men det innefattar mer än att hjälpa myndigheter med kommunikation.
Det handlar också om att sälja tjänster på den fria marknaden.
För kapital till investeringar och ytterligare lokal förankring står ofta de banker som är verksamma i respektive region. Verksamheten är expansiv, lukrativ och positiv för det lokala näringslivsklimatet.
Resultaten är "citynät" med slagkraftiga telekommunikationstjänster till lågt pris. Exempelvis sägs det i Düsseldorf verksamma stadstelebolaget Isis ha Tysklands lägsta priser på överföring av tal, data, bilder och videosekvenser.
Det har i sin tur blivit en avgörande faktor när en rad medieföretag valt vart de skulle lokalisera sin verksamhet.
Citynäten är nya och obelastade. De måste inte som Telekom ta hänsyn till kompatibilitet med gamla telestrukturer.
De kan satsa på modern, snabb teknik. Som bas för transporterna tjänar ofta SDH- teknik (Synchronous Digital Hierarchy), vilken skapas i två ringar som löper i motsatt riktning i förhållande till varandra.
Nokia, Alcatel och Siemens erbjuder redan skräddarsydda kommunikationsplattformar för de nya högpresterande lokala telenäten. När det gäller ATM-tekniken dominerar USA-företag som Cascade, Fore och Cisco Systems. Så kan man exempelvis komma upp i 10 Gbit/sekund eller motsvarande 120 000 samtidiga telefonsamtal på en enda optoledning.
DecentraliseringEn del av de nya stadstelebolagen säljer sig till en allmän kundkrets, och från 1998 även till hugade privatpersoner. Andra inriktar sig på speciella branscher.
De etablerade telebolagen har också upptäckt den pågående decentraliseringen. Telekom har sänkt sina priser på några särskilt heta marknader. De nya tunga telebolagen har i några fall gått in som delägare.
Poängen för dem är att skapa en alternativ förbindelse till slutkunden, ett alternativ till att bygga egen dyr infrastruktur respektive att hyra av det stundom dyra och ovilliga Telekom.
Lars-Gunnar Larsson