Car PC, Auto PC eller Network Vehicle? Än är det långt kvar innan det går att avgöra vad
som blir framtidens standard på bildatorområdet.
De närmsta åren lär vi få se en mängd olika kommunikationslösningar i bilarna.Ska den baseras på Suns Java eller Microsofts Windows, framtidens standard för bildatorer? Ska det krävas en Intelprocessor, som i den av Intel föreslagna standarden Car PC?
Eller ska standarden vara oberoende av hårdvaruplattformen, som den blir om Microsoft får sin vilja fram och företagets Windows CE-baserade koncept Auto PC blir standard?
Frågorna är många inför det som så samstämmigt besjungs som en förestående revolution inom bilelektroniken. Åtminstone om man ska tro amerikanska marknadsanalytikern Hansen, vars nyhetsbrev för oktober listar en lång rad aktörer.
Uppkopplad GPS första stegetKanske ska man göra som flera japanska företag - strunta i världsstandarder och ta fram sin egen lösning, som vidareutveckling av redan existerande navigationssystem? Så sägs till exempel Sony vara på väg redan i år med en navigationsutrustning som kan kopplas till Internet - till det facila priset av motsvarande 11 700 kronor.
Den förestående revolutionen består i att också bilen blir plats för en dator med generella funktioner, på samma sätt som kontoret och hemmet. E- postfunktioner och webbuppkoppling är självklara behov, liksom spel för passagerarna och snart nog också radio och TV. Men i förlängningen måste den också vara kopplad till informationen i fordonets styrsystem. Den måste till exempel kunna visa statistik över bränsleförbrukningen, eller tillåta att man uppgraderar sina ABS-bromsar med ett program man laddat ner över nätet.
Vilka bussar kommunikationen ska gå över är bil- och elektroniktillverkarna inte heller överens om. Intel och Microsoft förespråkar USB, samma buss som de flesta vanliga PC-tillbehör kommer att kopplas till. Mercedes däremot, liksom eventuellt BMW, kör på den optiska bussen D2B som också stöds av Philipssläktingen C&C Electronics och japanska kabeljätten Yazaki.
Livsviktigt med bra brandväggFör styrfunktioner använder många, bland annat Mercedes, den Boschutvecklade bussen CAN. Detta medan amerikaner som Motorola och General Motors talar sig varma för alternativet ITS Data Bus, IDB.
Klart är att öppna standarder skulle gynna bilägaren. Det skulle medföra att en stor del av bilen blev föremål för hård konkurrens mellan elektronikföretagen. Det skulle ge lägre priser och större flexibilitet.
Men först måste det som sagt sättas standarder, inte bara för datorn och bussen, utan också för den brandvägg som ska skydda bilens styr- och säkerhetssystem mot obehöriga programsnuttar. Ingen lär köpa ett heltäckande bildatanät innan hon eller han är säker på att slippa datorvirus i bromsarna.
AK