En synnerligen flexibel arkitektur bestående av ett flertal processorkärnor och andra byggblock med tillhörande programvara är Philips bidrag till den växande floran av plattformar som kopplar upp bilen till informations- och underhållningsinfrastrukturen.
Philips har presenterat en plattform, ett sätt att bygga system på kisel för musik och bilder samt GPS- och Internetkommunikation i bilar. Nexperia CIP - Car Infotainment Platform - som namnet är bygger i stor utsträckning på existerande IP-block som anpassats till bilförhållanden och klarar temperaturer mellan -40°C och +85 °C. Byggblocken kommunicerar via en nyutvecklad bussarkitektur.
Tre kärnor kan rymmas på kislet - Mips, Trimedia och Philips egen DSP-kärna kallad Real DSP. Mipskärnan finns i två varianter, en större och snabbare och en liten strömsnål. Beroende på tillämpning kan användaren välja en eller flera av dessa kärnor.
Bred- och smalbandig buss
Bussarkitekturen består av en bredbandig och en smalbandig buss. Den breda används för digital video och program- och dataöverföringar mellan minnet, processorn och andra hårdvaruelement. Den smalbandiga bussen används för högprioriterade statusmeddelanden till och från olika periferienheter, som radio eller GPS-navigator.
Nexperia CIP är en av flera system-på-kisel-plattformar från Philips. Gemensamt för dem alla är att de kan utnyttja företagets stora bibliotek av IP-block. Där finns en stor mängd element för bild och ljud som MPEG2-kodare och -avkodare, ljudavkodare och videoacceleratorer. Där finns också en uppsättning byggblock för kommunikation enligt olika standarder, som Uart, I2C, Can, USB, IEEE-1394 och PCI. Även GPS-kommunikation ingår.
I flexibiliteten ingår även ett stort urval av operativsystem, drivrutiner och tillämpningsprogram. Windows CE, pSOS och Java kan användas.