- Foundries är helt enkelt mindre känsliga för marknadsförändringar än andra tack vare att deras tillverkning är mer varierad, säger James Hines på Dataquest.
Uppdragstillverkarnas främsta kunder - de fabrikslösa företagen - har å sin sida vuxit med drygt 23 procent om året sedan 1994, konjunkturen till trots. De har alltså vuxit betydligt snabbare än halvledarindustrin i sin helhet och ökade därmed under 1999 sin marknadsandel till 7,5 procent.
Deras frammarsch gör att Dataquests analytiker nu räknar med att åtminstone ett fabrikslöst företag ska ta plats bland världens tio största halvledarföretag år 2005.
Dataquest räknar också med att denna framgångsrika kombinationsmodell, som vunnit terräng under 1990-talet, ska fortsätta att göra så under flera år framöver.
- Halvledarbranschen kommer att segmenteras alltmer i tillverkande och fabrikslösa företag.
Eftersom den fabrikslösa modellen har visat sig så framgångsrik anammas den idag av allt fler. även halvledarföretag som har egna fabriker utnyttjar i större utsträckning uppdragstillverkare. Toshiba planerar exempelvis att lägga ut en fjärdedel av sin kretsproduktion på externa tillverkare under budgetåret 2002/03, jämfört med endast 7 procent under 1999/2000.
Av samma anledning har flera stora etablerade halvledarföretag också börjat uppdragstillverka kretsar. De tre största specialiserade uppdragstillverkarna TSMC, UMC och Chartered kontrollerar visserligen nästan två tredjedelar av uppdragsmarknaden, men därefter kommer Texas Instruments och IBM.
Gittan Cedervall