Utvecklingen av bilradarn sparkades igång våren 1992. Då trodde man att produkten skulle vara på marknaden i början av år 2000.
De första tre åren kostade runt 10 miljoner kronor. Nutek finansierade till hälften, via Volvo. Enligt vissa källor har man till idag investerat ytterligare minst 200 miljoner kronor i att ta fram bilradarn som skulle bli företagets första civila produkt. En siffra som företagets informationschef Guy Hörnfeldt inte kan bekräfta.
Men kunderna, biltillverkarna, svek. De ville inte ha produkten. I alla fall inte nu, inte till det pris den kan tillverkas för. Så därför sattes projektet i höstas på sparlåga. Organisationen har upplösts och spetskompetensen har flyttat över till andra projekt.
Elektroniktidningen har, trots upprepade försök inte kunnat få någon kommentar till det hela förrän nu.
- Marknaden är inte redo att ta till sig den här tekniken ännu. Vi anpassar framtagningshastigheten till marknadens mognadsgrad. Nu är det upp till marknaden att ta nästa steg, säger Guy Hörnfeldt, informationschef på Saab Systems and Electronics.
- Vi har fört samtal med många biltillverkare. Vi är kända på många håll. Men det är en speciell marknad där billtillverkarna sneglar på varandra. Vi måste låta markanden mogna, vi kan inte hetsa dem.
Troligen är det så att företaget misslyckats med att få ner priset på mikrovågsmodulen och inte vill riskera att tvingas leverera radarn med förlust.
- Priset är alltid högt i ett utvecklingsskede. Men nästa steg, det sista, är att produktionsanpassa bilradarn. Men då krävs efterfrågan från kundsidan. Priset kommer att sjunka när det blir en volymprodukt, säger Guy Hörnfeldt.
Bilradarprojektet samägs med Autoliv som byggt upp en produktionsanläggning för radarn i Motala där enheten var tänkt att massproduceras. Enligt interntidningen Technet (Nr 3/99) så förberedde man också en lina för millimetervågsenheten i Järfälla. Enligt Elektroniktidningens källor stod den klar när beskedet om att lägga ner arbetet kom.
- Vi ser inte med besvikelse på det här. Vi bromsar bara ner och så fort marknaden visar intresse kan vi sparka igång igen. Vi har ju kompetensen kvar inom företaget. Och vi för fortfarande samtal med kunderna via Autoliv, säger Guy Hörnfeldt
Erika Ingvald