Can-protokollet är en ISO-standard för seriell datakommunikation, som ursprungligen togs fram för bilindustrin. Det är konstruerat för trådbunden kommunikation, vilket gör att det är svårt att få acceptabla bithastigheter och fördröjningar.
De grundläggande problemen har Kvaser tidigare löst genom att jobba med Bluetooth och Can över radiolänk.
- Det nya vi gör är att kombinera Bluetooth-protokollet och Can-protokollet på samma chips. Vi får inte bara storleksfördel utan också väsentligt bättre prestanda, säger Lars-Berno Fredriksson.
Kvaser är specialiserat på Can när det gäller utvecklingsverktyg, konsulttjänster och utbildning. Jennic säljer IP-lösningar till kretsstillverkare, och konstruerar och utvecklar kundanpassade kisellösningar.
- Vi har börjat samarbeta, men flera steg ska till. Först ska kiselkonstruktionen bli färdig, sedan ska den in på ett kisel och tillverkas och distribueras. Om allt går enligt planerna kommer kretsarna ut på marknaden vid den här tiden nästa år.
Lars-Berno Fredriksson oroar sig inte för att konkurrenterna ska springa ifrån honom, nu när nyheten om Bluecan är ute.
- Det är inte helt lätt att göra det här! Dessutom har vi ett antal patentansökningar på tekniken. Vi har fått de första ansökningarna beviljade i USA och Sverige, och samma ansökningar ligger och väntar på Europapatent.
Torun Bager