Ericsson har länge haft sin interna tidning Kontakten som även skickas till externa mottagare. I den svenska versionen har det förekommit artiklar som behandlar ämnen vilka inte alltid ligger inom Ericssons direkta intressesfär, till exempel kommentarer om kollegor och arbeten hos andra företag.
Idag ser tidningen annorlunda ut än innan de kraftiga marknadsmotgångarna började. Innehållet är mer strömlinjeformat och är ett uttryck för koncernledningens åsikter. Samtidigt har Ericsson startat "5 Minutes", en informationskanal i form av nyhetssändning över intranätet till de drygt 140 länder där koncernen finns. I nyhetssändningen ger koncernledningen varje vecka sin syn på händelser och utvecklingar såväl externa som interna.
Styr hårdare
- Vi styr ganska hårt vad som ska vara med i interninformationen. Hårdare nu än tidigare skulle jag vilja påstå.
Det säger koncernens informationschef Henrik Brehmer från koncernkontoret i London.
- Vi arbetar med ett fokuserat nyhetsflöde där vi speglar det som är viktigt i koncernen, våra mål och strategier. Det är oerhört viktigt att sprida informationen inom koncernen och skapa en medvetenhet hos medarbetarna.
- I tidningen Kontakten koncentrerar vi oss på vad som är viktigt för koncernen och arbetar mindre med allmängods, så kallat "nice to know".
Utöver Kontakten, som även finns på engelska och spanska, och 5 Minutes arbetar koncernen med en nyhetssida på intranätet med dagliga uppdateringar av nyheter. Dessutom sker anpassningar av informationskanalerna på lokal nivå.
Enligt Henrik Brehmer har förändringsarbetet inom Ericsson medfört att företaget lägger större vikt vid den interna informationen än tidigare. Koncernchefen Kurt Hellström sägs ha ett ökat intresse för att vara synlig inom koncernen och ge sin tolkning av hur han ser på marknadens utveckling.
- Allt handlar om att sätta beslut och händelser i sina rätta sammanhang, säger Henrik Brehmer.
Nokia - som förut
Hos konkurrenten Nokia säger företagets svenske vd Kimmo Ojuva att nu är man kanske lite mer noggrann med hur man formulerar sig. Men några policyförändringar hur den interna informationen ska utformas tänker företaget inte vidta.
- Vi försöker definiera alla policyfrågor långsiktigt och inte efter några tillfälligheter, säger Kimmo Ojuva. Ett börsnoterat företag måste hela tiden vara mycket noga med hur informationen utformas, bestämmelser och lagstiftning styr hur vi informerar.
På Flextronics i Karlskrona säger informationschefen Lotta Lindgren att företaget informerade externt vilka åtgärder som man tänkte genomföra och orsakerna bakom dem. Man beslöt också att inte gå in i debatter.
- Vi har satsat mycket på den interna informationen och använder alla kanaler som finns, säger Lotta Lindgren. Personaltidningen har fått extranummer, alla anställda har fått brev hem och även e-post. Den europeiska ledningen kommunicerar direkt liksom varje platschef. Det finns kanaler till chefer och informationsavdelningen dit de anställda kan skicka frågor.
Informationskanalerna verkar styras av företagsledningen i hög grad. Den hemsida som Flextronics registrerade 1997 lades ner för två år sedan. Enligt Lotta Lindgren ska all information gå via en central hemsida.
- Som koncern kan vi inte ha en hemsida för varje region utan har en för hela Flextronics, vi försöker bygga upp vår information via den centrala hemsidan.
Fast Flextronics i Danmark och Finland har egna hemsidor. Och
på den koncernövergripande hemsidan är det inte enkelt att hitta någon information om verksamheten i Sverige.
- Jag vet att det är ett problem, vi arbetar på det, säger Lotta Lindgren.
Att företag skulle styra den interna informationen hårdare vid sämre tider är inte något som Monica Rossing från föreningen Rim, Redaktörer Interna Medier, känner igen.
- Mitt intryck är att man satsar mer på den interna informationen och är intresserad av vad medarbetarna tycker, inte att man styr informationen hårdare, säger hon. Om det har skett så är det första gången jag hör talas om det.
Rolf Hertzman
Frilansjournalist