- Idén med spelet är att öka förståelsen för mobiltelefonnäten och radionät i allmänhet. Målgruppen är människor som är intresserade av att förstå att det finns mer än en mobiltelefon i ett nät, säger Per Magnusson som är senior specialist på forskningsavdelningen Lin Lab.
Tanken var också att forskarna skulle kunna dra lärdom av hur spel fungerar.
- Spel har ofta bra gränssnitt som klarar att ge spelaren mycket information på en gång. Och det finns idéer på spelmarknaden som skulle kunna utnyttjas för att visualisera vad som händer i våra mobiltelefonsystem, säger Per Magnusson.
Precis som i verkligheten är du som operatör i Sim Cell inte i någon gynnad monopolställning. Du ska tävla med andra operatörer om kundernas gunst, och pengar. Kunder får du genom att ha bra täckning och genom att välja rätt prissättningsmodell för tal och data.
Du kan också utrusta ditt nät med rätt typ av tjänster som till exempel SMS. Spelet kan vinnas på flera sätt, till exempel genom att få den bästa täckningen eller att få kunderna att betala mest pengar.
Radiotekniskt följer spelet principerna i de simulatorer som Ericsson använder för att planera sina mobiltelefonnät, men naturligtvis är modellen kraftigt förenklad för att vara spelbar och för att datorn ska hänga med i alla beräkningar.
- Det är en enkel radiomodell med klart förenklad realism men ändå med en viss form av radiokänsla. Det har inte varit vår ambition att skapa en 3G-simulator. Till det behövs andra typer av datorer, säger Per Magnusson.
De grundprinciper spelskaparna tagit fasta på är hur terrängen, antalet samtal och störningar mellan olika basstationer påverkar nätets täckning. De parametrarna räcker ganska långt för att skapa ett lärorikt spel där spelaren måste tänka mer än en gång på varför man ibland ska välja en låg antenn med en svag basstation, i stället för att ta supervarianten varje gång.
Spelet, som ännu inte är en färdig produkt, kan laddas ned i en spelbar version från www.ericsson.com/rnc/research4.asp
Jonas Ryberg