Miljoner digital-tv-mottagare var planen Fram till våren 2000 såg allt ljust ut för Motalafabriken. Anläggningen har anor. Det var här Luxors tv-apparater och datorn ABC80 tillverkades. 1996 ställs siktet om till digital-tv-mottagare som alla tror ska bli en framtidsprodukt. Nokia planerar att tillverka miljoner mottagare årligen i Motala. Antalet anställda ökar från 300 till 1177 personer. Men våren 2000 sparkas 320 visstidsanställda. Orsaken är minskande orderingång och brist på komponenter. Orderminskningen fortsätter. I juni 2001 avskedas 73 personer. Och nu i jul läggs anläggningen ner, enligt företagsledningens planer, och kvarvarande 620 personer förlorar jobbet. Sanmina-SCI är en världens största elektroniktillverkare med sammanlagt 50 000 anställda i över hundra anläggningar i 23 länder i Europa, Asien, Nord- och Sydamerika. I Sverige har företaget anläggningar i Forserum, Bengtsfors, Eskilstuna, Älvsjö, Örnsköldsvik, Åmål, Stockholm, Tenhult och Sundsvall. |
- Vi har en väldigt kompetent personal i Motala som nu drabbas hårt av konjunkturnedgången, säger Niclas Olsson, nordisk marknadschef för Sanmina.
- Det finns ingen efterfrågan på produkterna. De delar vi producerar ryms idag i Sundsvall, säger han.
Orderingången till Motala var så låg att verksamheten höll på att stanna av. Motala tillverkade hemelektronik och telekommunikation, bland annat digital-tv-mottagare (settop-boxar). Sundsvalls tillverkning har större spridning och jämnare beläggning.
Niclas Olsson vill betona att Sanmina inte flyttar verksamhet till något annat land, utan stannar i Sverige.
- Vi drar samman vår verksamhet i Sverige för att kunna fortsätta utveckla den, säger Niclas Olsson.
Sanmina-SCI är en världens största elektroniktillverkare med sammanlagt 50 000 anställda i över hundra anläggningar i 23 länder i Europa, Asien, Nord- och Sydamerika.
I Sverige finns anläggningar i Forserum, Bengtsfors, Eskilstuna, Älvsjö, Örnsköldsvik, Åmål, Tenhult och Sundsvall samt ett huvudkontor i Stockholm. Bengtsfors tillverkar plåtdetaljer för bilindustrin.
Jan Tångring