Just nu ligger kunderna lågt och de kvarvarande bolagen lever på hoppet snarare än intäkterna. Frågan är hur länge det håller.
- Uthålligheten skiljer väldigt mycket mellan olika företag. Vissa klarar några månader till, medan andra klarar relativt lång tid om de inte gör några nyinvesteringar.
Det säger Stefan Lindeberg, som tidigare var europeisk marknadschef för optiska nät på Cisco. Numera driver han egen konsultfirma och är styrelseledamot i bland andra Xelerated, Transmode, Lumentis och Comlase.
Flexibla lyckas bäst
Vilka företag som kan tänkas klara sig framöver vill Stefan Lindeberg inte spekulera i. Däremot menar han att de företag som hittills lyckats bäst är de som varit mest anpassningsbara genom att ha flexibla produkter som kan anpassas till kundernas varierande krav på grund av en förändrad marknad.
Positivt för flertalet svenska opto- och nätverksföretag är att de riktat in sig på stads- och accessnät. Stadsnäten är inte lika utbyggda som långdistansnäten, så nyinvesteringarna förväntas komma igång tidigare där.
- Jag tror inte att det vänder förrän 2004 vad gäller intäkter i volym, men det innebär att vi kommer att se en ökning av försäljningsaktiviteter och pilotprojekt under nästa år, säger Stefan Lindeberg.
Det närmaste året blir således kritiskt för branschen. Storföretag som Cisco har redan dragit ner radikalt i utvecklingen och antagit en "vänta-och-se"-attityd.
- När det väl vänder kommer det att finnas färre småföretag, men de som byggt upp en plattform och fått kunder kommer att ligga väldigt väl framme, säger Stefan Lindeberg.
Läs även:
Över 12 000 har varslats inom telekomindustrin i år
Räddningsplan för 3,5 miljarder
Yttermyr vill matcha övertalighet med teknikhunger
Anna Wennberg