Företaget hade som mest 350 anställda i världen men har tidigare gjort en mindre anpassning av personalstyrkan med cirka 25 personer. Marknaden för monteringsmaskiner toppade år 2000 och har sedan dess sjunkigt mycket kraftigt.
- Vi har klarat oss bra, särskilt i Europa och Nordamerika. Vi har faktiskt ökat marknadsandelen på vår huvudmarknad från 8 procent till 25 procent.
Ungefär 60 procent av Mydatas försäljning går till mindre och medelstora kontraktstillverkare. Resten köps av företag med egen produktion. Företaget fokuserade länge på fristående maskiner men idag står 90 procent av de sålda maskinerna i en automatisk produktionslina.
- Vi säljer mycket på vår flexibilitet. Även om uttrycket är slitet så går även volymproduktion av kretskort mot "just-in-time"-produktion. Man vill inte längre producera mot lager utan bara köra det antal kort som behövs för dagen eller veckan och sedan ställa om maskinen för en ny produkt, säger Mårten Lundberg.
Däremot är det inte nya kapseltyper eller byggsätt som driver marknaden utan i första hand ekonomiska faktorer som att en ny maskin kan göra produktionen billigare.
Mydatas försäljning i år förväntas landa på 450 miljoner, vilket är samma nivå som 1999. Företaget är skuldfritt men kommer inte heller att göra någon vinst i år.
- Att vi trots det varslar nu beror på att vi vill ta lite höjd om marknaden inte vänder i höst. Och kommer det en vändning så är det nog inte förrän mot slutet av året.
Det finns en del tecken på att marknaden är på väg upp. Bland annat har antalet begagnade maskiner minskat i antal, priserna har börjat gå upp och de maskiner som finns kvar är ofta lite äldre med sämre prestanda.
- De stora legotillverkarnas omställningsprocess är på väg att bli klar och de börjar fundera på investeringar. Man ser också att antalet auktioner med produktionsutrustning har minskat. Däremot ser den globala ekonomin inte så bra ut, säger Mårten Lundberg.
Per Henricsson