JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Vår man i och för SIG

Anders Edlund ska marknadsföra Bluetooth

Anders Edlund arbetade med Bluetooth redan innan det hette Bluetooth. Han har sett såväl idén som genomslaget vid lanseringen och bakslaget efter de överdrivna förväntningarna. Och han är fortfarande optimist.Nu är det hans jobb att koordinera marknadsföringen av Bluetooth så att tekniken får det genomslag den förtjänar.
Anders Edlund har många års erfarenhet inom industriell automation på bland annat Alfa Laval. Arbetade på Ericsson i sex år för att marknadsföra och lansera det som så småningom blev Bluetooth-tekniken. Sedan ett år tillbaka är han anställd på Bluetooth SIG med ansvar för global marknadsföring. Han är en av två svenskar i Bluetooth SIG.
- Jag använder Bluetooth själv, så för mig är det en välsignelse.
- Det där är intressant, säger Anders Edlund och pekar på digitalkameran där en rad klisterlappar tillkännager vilka standarder den stöder.

- Sony är bra på sånt där. Jag har en kamera från dem, och på den är det tydligt utmärkt att den har Bluetooth. Köper man en Nokiatelefon, däremot, står det inte ens på kartongen att den har Bluetooth. Jag som konsument vill veta vilka tekniska finesser en telefon har, men min fru går mer på om den ligger bra i handen. Nokia vänder sig till de mer teknikointresserade konsumenterna.

Ingen Bluetooth Inside
För Anders Edlund, som är anställd av Bluetooth SIG för att hjälpa till att marknadsföra Bluetooth-tekniken är detta naturligtvis frustrerande. Men någon Bluetooth Inside-märkning i stil med Intels märkning av datorer kommer det sannolikt inte att bli.

- De datortillverkare som sätter en Intel Inside-etikett på sina datorer får ett antal dollar av Intel för besväret. Det har vi inte möjlighet till med Bluetooth, som ju är en lågpristeknik.

Bluetooth SIG, där förkortningen står för Special Interest Group, är namnet på den sammanslutning av företag som utvecklar och driver på Bluetooth-standarden. De har sedan ett år tillbaka ett serviceföretag med tretton anställda som hjälper dem att koordinera arbetet, ordnar internationella Bluetoothkonferenser och hjälper till med marknadsföringen. Det sistnämnda är Anders Edlunds jobb.

- Vi vill gärna ha koordinerade kampanjer, men vi får inse att de stora multinationella företagen har starka åsikter. De vill positionera sina varumärken, inte Bluetooth. De mindre teknikorienterade företagen är däremot gladare för hjälp med marknadsföringen.

Gratis patent
Ericsson började jobba med Bluetooth 1994, då under namnet MC Link. Tekniken var då tänkt att användas för dataöverföring mellan mobiltelefoner och bärbara datorer. 1997 anställdes Anders Edlund, och samtidigt tog Ericsson kontakt med IBM, Nokia, Toshiba och Intel för att göra världsstandard av idén.

- Alla tände 100 procent på konceptet. Och det mest intressanta var att man kom överens om att ge upp alla patent utan ersättning. Mig veterligen är detta unikt, i alla andra standarder har patentinnehavarna rätt till att ta rimligt betalt.

I maj 1998 lanserades Bluetooth. Då hette det att prototyper skulle finnas nästa år, och 2000 skulle den finnas i hälften av alla mobiltelefoner och alla handdatorer som tillverkades.

- Vi lyckades lite för bra med marknadsföringen. Framför allt får vi ta ansvar för vår tidsoptimism som ledde till de uppskruvade förväntningarna. Visserligen fanns det produkter år 2000, men det var egentligen bara prototyper, och utvecklingen har tagit till förra året. Det tog betydligt längre tid än vi räknat med, men det har ändå gått väldigt fort jämfört med till exempel WiFi-standarden för trådlösa nät.

Inte 100 miljoner
Några hundra miljoner sålda kretsar i år som vissa prognoser gjort gällande tror Anders Edlund inte att det blir, snarare 60-70 miljoner.

- Men det är ändå en fördubbling mot förra året, och sedan ser vi en fördubbling igen de kommande åren. Om det fortsätter så är det inte så hiskeligt långt till den eftertraktade miljarden kretsar.

än så länge sitter betydligt mer än hälften av alla Bluetooth-kretsar i mobiltelefoner, vilket innebär att telefonerna inte har någonting att prata Bluetooth med. Mönstret går igen från andra standarder som USB. Men Anders Edlund är optimist.

- Titta på Nokia som är ledande på mobiler, HP på datorer och Sony på konsumentelektronik. Alla tre är väldigt engagerade i Bluetooth. Det är en viktig faktor. När ledaren drar på följer andra.

- Det mest spännande med det här arbetet för min del är att få följa en teknik från koncept till mål. Det är en "once in a lifetime"-grej.

Elias Nordling

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)