Flera års missnöje ledde till slut till en bojkott. RTECC i Stockholm fick bara 146 besökare i år. Inbyggnadsföretagen koncentrerar på de stora stora mässorna i stället.
RTC-mässan är med andra ord ett ganska patetiskt arrangemang just nu.
Det finns en bra förklaring till tomheten i Stockholm: utställarna kom överens om att inte komma hit!
Det gäller i alla fall medlemmarna i den nybildade Embedded-sektionen av IM-föreningen. De hade under sista veckan täta kontroller med varandra för att ingen skulle smita dit utan att meddela de andra.
Trots detta fanns en del större IM-föreningsmedlemmar, som Wind River, på plats. Medan andra drog tillbaka sina anmälningar i sista stund.
Data Respons lockade som huvudsponsor på inbjudan, men betalade inte en krona för det och fanns över huvud taget inte med som utställare. Enligt Data Respons drog sig företaget tillbaka i tid. Enligt utställaren var det ett missförstånd och inget medvetet knep för att locka besökare eller utställare.
IM-föreningens Embedded-sektion bildades som en missnöjesreaktion mot mässutbudet för inbyggnadsföretag. Föreningen har i år istället arrangerat inbyggnadsavdelningar på Komponentmässan i Göteborg och på Tekniska mässan i Stockholm.
- Jag har suttit med RTC Group efter varenda show de senaste fyra åren och diskuterat förbättringar. De lovar och lovar, men nästa år ser det likadant ut, säger Johan Nordin, vd för Recab och ordförande i Embedded-sektionen.
Det handlar inte om en bojkott av arrangören RTC group. De svenska inbyggnadsföretagen fortsätter att besöka RTECC i övriga Norden. Helsingforsmässan är enligt uppgift en lyckad tillställning, även om den bara lockade 215 personer i år. Oslo drog 185. Köpenhamn kommer att få cirka 220 enligt arrangören.
Blir det en RTECC i Stockholm nästa år? Embedded-sektionen håller trots allt dörrarna öppna för samarbete. RTC Group säger sig inte vara oroad och att det absolut blir en Stockholmsmässa 2004.
RTC Group skyller bojkotten på marknadssitationen.
- Min gissning är att de ville kraftsamla sina resurser på en enda plats, säger Aaron Foellmi, ansvarig för RTECC i Stockholm.
RTC Group kan inte ensamt lastas för en dålig uppslutning. Även under högkonjunkturen lockade mässan bara ett 500-tal besökare.
Internet är kanske den stora skurken. Här finns nu för tiden samma information, och mer därtill, än du hittar på mässan. Istället för att gå på seminarier kan du tanka hem vitpapper. Förr fyllde mässorna en större funktion att låta tillverkare och leverantörer hitta varandra.
Internet kan inte - inte än i alla fall - ersätta den personliga kontakten man får på en mässa. Så mässan har ett berättigande.
Men för att den ska lyckas måste den göras attraktivare. Det duger inte att hävda att stora företag som Ericsson och ABB ska ta "ansvar" och skicka sitt folk på mässan.
Vilket "ansvar"?
Ericssoncheferna måste kunna peka på en konkret nytta med att flyga in ingenjörer och offra deras arbetsdagar.
Hur gör man då mässan mer attraktiv? I värsta fall kan det vara ett olösligt problem. Det kanske är så att mässor är otidsenliga. I alla fall i ett litet hörn av världen i den ganska smala nischen inbyggda system.
Men vissa sätter sitt hopp till seminarier och labbövningar. Bättre kvalitet på dessa ska kunna locka fler. Skolbänksarrangemang som höjer besökarnas kompetens.
Den bollen hamnar också hos utställarna. Det är viktigt att skolbänksarrangemangen inte utformas som reklampelare för de egna produkterna. Besökarna genomskådar sådana knep.
Jan Tångring