Ledningsbanorna kan vara ner till 0,2 mm breda, och 0,2 mm är också minsta avstånd mellan ledarna. Kopparfolien är mellan 10 och 100 (my)m tjock, och komponenterna görs i olika termoplaster (polyamid, polykarbonat och polysulfon) som klarar temperaturer upp till 250 (grader)C och därmed kan köras genom lödugnar. För cad-arbetet finns ett verktyg från japanska Zuken.
- Tredimensionella elektronikdetaljer är inget nytt, men de har hittills krävt dyra specialverktyg som gjort dem ekonomiskt oförsvarbara i småserier. Det vi tillfört är en prototypteknik, säger Per Rydgren.
- Vi kan ta fram tio prototyper för 10 000 kronor. Då får de se ut nästan hur som helst.
Enda begränsningen, enligt Rydgren, är att plastdetaljerna inte får ha för skarpa kanter, för då finns risk att kopparfolien går sönder.
- Tekniken öppnar helt nya möjligheter för formgivning. I stället för att bygga in elektroniken i en låda så kan själva skalet vara en del av elektronikkonstruktionen, säger han.
Förutom Prototal har även danska Schröder-Plast och tyska Vipem Hackert deltagit i utvecklingen. De är tre företag bland det tjugotal som ingår i det nordeuropeiska företagsnätverket Teamnord, där Per Rydgren är talesman.
- Vi har gjort detta på rent kommersiella villkor, utan EU-bidrag eller liknande, säger han med viss stolthet i rösten.
Han hoppas mycket på bilindustrin som användare av tekniken.
- Både Saab och Volvo är inne på detta spår, säger han.
Såväl Prototal som Schröder-Plast ställer ut tekniken på underleverantörsmässan i Jönköping 11-14 november.
Adam Edström