Enea fortsätter att lansera plattformar för olika tillämpningsområden. Nu släpps EE-Auto, som ska locka inbyggare inom fordonsindustrin att intressera sig för Eneas operativsystem.
- Vi tror att EE-Auto kommer att bli en fullträff bland biltillverkarna, säger företagets marknadschef Adrian Leufvén.
I paketet ingår konsulttjänster med expertis i de egna produkterna bland annat för certifiering. Företaget lyfter också fram egen kompetens i nätprotokollen Lin, Can, Flexray och Most.
Tjänsterna ska erbjudas i Europa, USA och Asien. Enligt Enea finns användare av OSE i bilindustrin redan idag. Ett exempel är Volvo som använder OSE för styrning av motor och växellåda i lastbilar. Andra kunder är Caterpillar och Stoneridge.
Alla typer av tillämpningar i ett fordon där det finns en processor ska kunna använda OSE, från drivlina till telematik och underhållning.
I drivlinan kan man använda de enklare varianterna av OSE, OSEck och Epsilon, som kan köras i signalprocessorer och styrkretsar med ett fotavtryck ner till 4 kbyte.
Fortfarande utvecklas oftast all programvara till inbyggda system internt hos företagen. Men intresset för att plocka in komponenter utifrån ökar, och den trenden hoppas Enea kunna rida på.
OSE har idag sin stora tillämpning inom telekom. Nu söker sig företaget till nya nischer. Tidigare i höst lanserades EE-Med.
Samtidigt planerar företaget under 2005 en relansering av företagets klassiska nischer mobiltelefoner och telekominfrastruktur, under beteckningarna EE-mobile och EE-Infra.
Realtidsoperativsystemet OSE är uppbyggt på ett sådant sätt att det är enkelt kan implementera redundanta distribuerade system. Det kan därmed användas i säkerhetskritiska system. Detta betonas i lanseringarna för både EE-Med och EE-Auto.
Utvecklingsverktygen för EE-Auto ska på sikt kunna köras i den öppna plattformen Eclipse (se Elektroniktidningen nummer 15 2004).
- Vi gjorde vår första Eclipsebaserade verktygsrelase i somras och kommer successivt att släppa mer och mer funktionalitet under 2005, berättar Adrian Leufvén.
Jan Tångring