Med Tesla på agendan
När Kraftforum arrangeras för tredje året i rad tar konferensen steget från Ericssons lokaler på Lindholmen i Göteborg, till mässan Elektronik 2015. Nu är siktet inställt på 200 deltagare – alltså dubbelt upp mot vid premiären för två år -sedan. På årets talarlista märks bland annat Tesla Motors och Alelion Batteries.Fredrik N. |
− Vi startade Kraftforum som en nätverksplats för alla som håller på med kraft och strömförsörjning och närliggande teknikområden. Hela iden är att ge konstruktörer, systemingenjörer, inköpare och forskare ett tillfälle att utbyta information över företagsgränser, säger Fredrik Nicklasson, ansvarig för kraftlösningar på Ericsson liksom en av eldsjälarna bakom eventet, till Elektroniktidningen.
Mässan Elektronik 2015 går av stapeln på Svenska Mässan i Göteborg den 14:e till 15.e april. Läs mer om vad som händer på mässan på sid 20–21 i detta nummer av Elektroniktidningen. |
Till konferensen ansluter personer från ett brett spektrum av företag – från Huskvarna, Volvo och Ericsson till inbyggnadskonsulter. För två år deltog 100 personer från cirka 40 företag. I fjol kom drygt 170 personer från 65 företag.
− Nu siktar vi på att ta in 200 personer. Den gränsen har vi helt enkelt satt för att vi inte tror oss kunna få plats med flera i lokalen som vi har på mässan.
Likt tidigare bjuds det på föredrag, där talarna bidrar med lite saker att titta på och prata omkring, och inte minst mängder av tid för nätverkande.
− Vi använder intressanta talare som diskussionsämne för ingenjörerna, så att de kan lyssna på ett föredrag för att sedan diskutera talen och tekniska problem.
På årets talarlista finns Tomas Kåberger, professor i industriell energipolicy vid Chalmers tillika före detta generaldirektör på Energimyndigheten, samt representanter från den svenska batteritillverkaren Alelion Batteries, ljudspecialisten Lab.Gruppen i Kungsbacka, liksom den amerikanska elbilstillverkaren Tesla Motors.
Fjolårets nyhet, Speakers Corner, blir kvar. Här kan alla som vill beskriva ett problem för att se om någon annan är intresserad av att hjälpa till eller bara komma med synpunkter. Kanske kan diskussionen fortsätta över en lunch eller vid sidan av.
Själva driften av Kraftforum sköts av en styrgrupp med representanter från Ericsson, ÅF, Alten, Pluspole, Volvo, SP och Chalmers. I övrigt hamnar alla som deltar på en adresslista, som utgör basen i nätverkandet.
− Det är viktigt att poängtera att detta inte är företagsknutet. Istället vill vi avkommersialisera det så mycket det går. Det är också en stor anledning till att vi inte vill hålla konferensen i Ericssons lokaler en tredje gång, påpekar Fredrik Nicklasson.
Samtidigt är Kraftforum mycket mer än enbart en endagskonferensen en gång per år. Inom forumet pågår hela tiden en hel del småaktiviteter som studiebesök och frågelådor till utbyte av allt från examensarbete och jobbannonser till rena konsulttjänster.
− Senast var vi på studiebesök på ett naturbruksgymnasium som arbetar mycket med solpaneler och olika typer av energianläggningar.
Och vi på Ericsson ska på studiebesök hos Volvo Lastvagnar för att diskutera samarbete mellan företagen som ett led i detta, förklarar Fredrik Nicklasson.
Även utbildning och kompetensförsörjning engagerar. Och under det senaste året har Chalmers deltagande blivit en viktig del i forumet.
− Företagen som deltar i aktiviteterna kring Kraftforum är så många idag att de representerar ett snitt av vad Chalmers behöver utbilda sina studenter inom. Vi hjälper till med kursplaner och diskuterar vad nyutexaminerade behöver för att vara konkurrenskraftiga inom industrin.
Fram tills nu har Kraftforum haft en stark lokal anknytning till Västsverige, vilket inte är förvånande eftersom individerna som startat verksamheten jobbar här. Och deras kontaktnät finns här.
− Men vi finns absolut inte enbart i Göteborg. Samtidigt vill vi expandera ytterligare. Det är också en anledning till att vi nu flyttar ut på mässan, så att vi enklare kan sprida konceptet, säger Fredrik Nicklasson.
Och han fortsätter:
− Vi har redan fått förfrågan om man inte kan köra Kraftforum i Stockholm. Om någon vill ta upp den tråden så är vi väldigt positiva och hjälper gärna till.