Att nästa års tillväxt inte kommer i närheten av årets starka 32 procent beror delvis på att den nyss genomgångna lågkonjunkturen alltjämt påverkar världsekonomin, säger Isuppli.
– En envist hög arbetslöshet, hårda kreditvillkor och brist på återhämtning i fastighetssektorn är faktorer som hämmar konsumentinköpen, vilket är den enskilt viktigaste tillväxtfaktorn, säger chefsanalytikern Dale Ford i en pressrelease.
Analytikerna på Isuppli tror också att det tidigare gängse mönstret, med ett svagt första kvartal följt av allt starkare tillväxt ju längre året går, kommer att återkomma. Så har branschen sett ut de flesta år, dock inte 2010.
Årets försäljning innebär ett rekord - det tidigare, från 2007, låg på 274 miljarder dollar. I synnerhet är det pc-försäljningen som drivit på marknaden, den ökade med 23 procent under första halvåret. Pc och tillbehör står för 40 procent av elektronikmarknaden, följt av mobiltelefoni med knappt 20 procent och konsumentelektronik med knappt 19 procent. Inom det sistnämnda segmentet konstaterar Isuppli att prispressen är enorm, i synnerhet inom lcd-tv.
Övriga segment av marknaden varierar mindre och spelar mindre roll för helheten. Trådbunden kommunikation och industrielektronik står för knappt 9 procent vardera, och fordonselektronik för 6 procent.