Flera företag, och ännu fler företagssamarbeten, levererar olika delar av den hård- och mjukvara som krävs för att ge bilen tillräckligt med intelligens för att kunna köra sig själv.
LÄS MER |
BILHJÄRNOR: • 1. I huvudet på en förarlös bil • 2. De vill hjälpa fordon köra sig själva • 3. Här är fler komponenter som måste på plats |
Att de förarlösa bilarna kommer just nu beror på ett tekniksprång inom det gamla AI-området artificiella neuronnät. En ny modell kallad deep learning har gjort datorer lika duktiga som människor på att identifiera de objekt som syns i kamerorna i bilens omgivning.
NXP, Ceva, Nvidia, Mobileye, Mentor, Apical, Videantis, Cognivue och Synopsis finns bland de företag som erbjuder processorer, processorkort eller ip-kärnor med prestanda att orka sortera ut vettig information ur floden av data från de många sensorerna självkörande bilar använder – Volvos Drive Me-bilar har som exempel sju radar, åtta kameror, tolv sonar och en lidar.
Det stora namnet är idag Nvidia. Fler än 80 utvecklare av självkörande fordon har ett Nvidia PX Drive-kort som hjärna.
Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen. Prenumerera kostnadsfritt! |
Det har hittills varit utvecklingskort, stora åbäken i bagageluckan. Men nästa generation bygger på den kommande processorn Xavier och har en effektutveckling som är rimlig för skarpt bruk – 20 watt – mindre än en tiondel av föregångaren PX2.
Nvidia vann tidigt en stark position för deep learning genom att dess pc-grafikkort visade sig effektiva på den beräkningstunga uppgiften att konfigurera deep learning-algoritmer.
Nvidia chansade på att tekniken var framtiden och tog fram grafikkretsar optimerade för deep learning.
Självkörningsdatorerna går ner i vikt och effekt och upp i prestanda |
20 watt tycks ge Nvidia en klar prestandaledning i nästa generations självkörnings-chip. I alla fall bland kommersiella komponenter. Ingen vet vad Waymo – före detta Google – har under motorhuven. Där kan teoretiskt sitta en AI-asic för självkörning lik den som Google i smyg utvecklade för sina serverhallar.
Den senaste generationen av ADAS- och självkörningsplattformen Bluebox från NXP drar 40 watt och ska ha fyra stora kunder. Nyast på marknaden är ett 100 watts-kort från Mentor, kallat DRS360. Kunder ska finnas.
Wattsiffrorna måste förstås relateras till hur mycket sensordata de tre orkar analysera. Tesla gissade sig exempelvis komma att behöva två Mobileye-chip för att kunna göra självkörning på nivå 4.
Intel är en färsk aktör. Företaget avvaktade för att se vart vinden blåste och gick till slut ut på shoppingrunda. Svindlande 135 miljarder kronor betalar Intel för Mobileye. Beloppet har ingen rimlig relation till Mobileyes omsättning och demonstrerar vilka höga förväntningar som finns på tillväxt inom området.
Israeliska Cevas senaste bildanalys-chip är stämplat som deep learning-optimerat och heter XM6. Existerande kunder ska redan ha den i handen.
Texas Instruments har mjukvarustöd för deep learning i sin ADAS-familj TDAxx.
Du som vill bygga en egen systemkrets kan stoppa in en vision-optimerad sådan kallad Designware EV6 från Synopsys eller en från Cognivue kallad Opus. Också kärnor från Videantis har stöd för deep learning-algoritmer, liksom kärnor från Apical som ägs av Arm sedan i somras.
Hårdvara räcker inte för självkörning och det finns ett växande utbud av leverantörer som kombinerar ovanstående plattformar med mjukvara.
De själva, till att börja med. Nvidia tar exempelvis fram mjukvara för självkörande lastbilar tillsammans med Paccar.
ÄNNU FLER PLATTFORMAR |
Denna artikel publicerades i aprilnumret av magasinet Elektroniktningen. Men den här marknaden är otroligt het. När denna artikel publiceras online den den 12 maj har den redan hunnit bli föråldrad. Här är några nyheter om nya underleverantörer av självkörning som hann släppas under månaden: • 11 april • Renesas släpper Autonomy, en familj kretsar för Adas och självkörning • 18 april • Volvos och Autolivs Zenuity-projekt startar officiellt • 20 april • Kinesiska Baidu lanserar sin självkörningsplattform. Den rktar sig till ”alla”. |
I mjukvarunischen finns Volvos och Autolivs gemensamma bolag Zenuity. Totalt ska 600 personer i Göteborg, München och Detroit utveckla modulär mjukvara för ADAS och självkörning, med leveranser från år 2019. Det handlar alltså om kommersiella mjukvaruprodukter och inget som Volvo självklart ens själv kommer att använda.
Zenuity startar verksamheten i sommar med initialt 200 anställda.
Baidu är en konkurrent om mjukvaran. Det kinesiska sökmotorföretaget gör precis som Google och utvecklar en självkörande bil och en kommersiell plattform i ett fristående dotterbolag.
Bosch i ett samarbete med Daimler är en annan konkurrent. Liksom Bosch och Nvidia. Och ZF och Nvidia.
Också General Motors tar fram en mjukvaruplattform. Och Ford.
Intel erbjuder tillsammans med BMW en plattform som sträcker sig ända från Mobileyeprocessorerna till molnet. Den heter Inext (”iNext”).
Indiska Tata Elxi tar fram en självkörningsplattform med specialiteten att vara billig – för den indiska marknaden.
Och så Waymo, före detta Google, förstås, som har den mest kompletta och mest testade plattformen av alla på marknaden. I den ingår till och med egenutvecklade sensorer. Fiat-Chrysler är den idag kanske viktigaste kunden.
LÄS MER
• BILHJÄRNOR 1(3): I huvudet på en förarlös bil
• BILHJÄRNOR 2(3): De vill hjälpa fordon köra sig själva
• BILHJÄRNOR 3(3): Här är fler komponenter som måste på plats