JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Velodyne lanserar lidar med fixa laserkällor

35 graders vertikal täckning, 120 graders horisontell täckning och 200 meters räckvidd – det är prestanda på Velarray, kaliforniska Velodynes första lidar med fix laser. Prislappen kommer att hamna på ”några hundra dollar” i massvolym.

Elon Musk tackar nej

En lidar sänder ut laserpulser och mäter hur lång tid det tar innan reflektionerna kommer tillbaka. Tekniken används bland annat för att kartlägga fornminnen från luften genom de avtryck de lämnat i terrängen, för att peka ut den exakta riktningen till satelliter och för automatisk avståndshållning i trafiken.

Under de senaste åren har utvecklingen av lidar tagit fart eftersom den tros få massanvändning för att 3D-kartlägga miljön kring självkörande bilar. Sådan kartläggning utnyttjas bland annat för att bilen ska kunna bestämma sin position på decimetern när. 

Tesla är ensamt om att tacka nej till lidar och använder istället kameror och radar. En metod att 3D-kartlägga via kamera är att ta stereobilder, identifiera gemensamma punkter och räkna avståndet ut från vinkelskillnaden trigonometriskt.

Fördelen med lidar är att den gör en direkt exakt mätning. Fördelen med kameran är priset. Men prisskillnaden krymper nu snabbt. Lidar kostar idag tiotusentals dollar, men på sikt har priser under hundra dollar utlovats.

På taket till dagens självkörande bilar sitter typiskt en burk med roterande lasrar som bygger upp en 3D-modell av trafikmiljön. Den marknadsdominerande lidartillverkaren Velodyne lanserar nu sin första produkt i nästa generation lidar, med fixa laserkällor.

Formen är ett rätblock på 125 x 50 x 55 mm – som ett gräddpaket på 3,4 dl. Den ska även kunna anpassas till andra format. 

Velodyne avslöjar inte i pressreleasen hur många punkter Velarray kan leverera per sekund. 

Velarray är enligt Velodyne personsäkerhetscertifierad till att kunna används kommersiellt både för ADAS och för fullt automatiserad självkörning, (SAE-nivåerna 4 och 5)

I sommar kommer Velodyne att kunna börja demonstrera produkten. Innan året är slut släpps den i prover och massvolymproduktionen ska inledas under 2018 med flera egenutvecklade asicar.

Velodyne har massor av konkurrenter. Elektroniktidningen hittar sjutton stycken aktiva tillverkare av lidar för självkörande bilar:*

  • Ascar (ägs av Continental)
  • Blackmore
  • Ibeo (i samarbete med ZF-TRW)
  • Innoviz (i samarbete med Magna)
  • Leddartech 
  • Luminar 
  • Oryx
  • Osram
  • Phantom 
  • Pioneer 
  • Princeton Lightwave
  • Quanergy (i samarbete med Sensata med investering från Delphi)
  • Strobe
  • Tetravue (med Bosch bland investerarna)
  • Trilumina (i samarbete med Analog devices och Renesas, och med investering från Denso)
  • Valeo
  • Waymo

De flesta av företagen ovan har sin första skarpa lidar för självkörning under utveckling, typiskt en lidar med fixa laserkällor. En stark trend är att analysera reflektionen av en laservåg istället för att mäta studstiden på enskilda laserpulser.

Den som tycks bli först klar är amerikanska Quanergy som i januari utlovade massvolymer innan årets slut.

Osram ska ha sin första produkt i massvolymer nästa år och hoppas komma ner till en prislapp på 50 dollar på sikt.

Något av företagen på listan kanske kommer att köpas av svenska Autoliv, som är på köpjakt eftersom det är ett kompetensområde företaget idag saknar. 


FOTNOT
* Företag som tillverkar lidar för andra tillämpningar finns inte i listan, liksom inte heller tillverkare av enklare lidar för exempelvis adaptiva farthållare, och slutligen inte heller underleverantörer till företagen i listan.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)