Avnet Nortecs specialitet är logistik. Men teknikstödet är inte styvmoderligt behandlat för den skull. Tvärtom. Tanken är att kunna hjälpa kunderna med allt från asickonstruktion till produktion.
Det menar Ove Boström, tillförordnad regionchef för Avnet Nortec i Sverige.Avnet Nortec, med totalt 150 anställda i Sverige, har delat upp sin försäljning i två affärsområden. Det ena koncentrerar sig på Ericsson och de kontraktstillverkare som tillverkar åt Ericsson. Det andra tar hand om resterande kundkrets.
- Vi är duktiga på logistik. Det är också därför vi samarbetar med både Ericsson och Nokia, säger Ove Boström.
Företaget har satt upp ett separat logistiklager som är helt anpassat för Ericssons produktion.
- Vi har bland annat tagit fram ett eget transportsystem, så kallade lastbärare.
Tekniken går ut på att lastvagnar lastas med komponentrullar som sedan går direkt in i Ericssons produktion. Varje dag fylls lagret på med nya fullmatade lastvagnar.
- Vi har nyligen sålt lastbärartekniken till Arrow, vilket väl kan ses som ett bevis för att metoden fungerar mycket bra, säger Ove Boström.
En viktig anledningen till att även Arrow fått ta del av lastbärartekniken är att Ericsson valt att använda både Avnet och Arrow som globala distributörer. Och Ericsson vill att båda skall kunna utnyttja samma logistiklösning.
Men hur ser ni då på behovet av teknikstöd? - Det blir viktigare. Vi har sett stora förändringar på leverantörssidan på sistone. De har haft ett antal tuffa år och försöker nu hitta tillväxtgrenar.
- När de hittat sina produktområden faller det på oss att hitta design-in. I vår avdelning för in-design har vi tio applikationsingenjörer. Dessutom har vi en nystartad central hjälpdesk i Belgien som ger teknikstöd per telefon, säger Ove Boström.
Har distributörer råd att tillhandahålla teknikstöd framöver?- Ja, och vi satsar mycket på teknikstöd. En nyhet är att Avnet har inlett ett samarbete med LSI Logics designcenter i München. Därigenom kan vi på lokal nivå aktivt gå ut och hjälpa våra kunderna med asickonstruktioner.
Är Sverige bas för er verksamhet i Norden? - De nordiska länderna är likställda, men eftersom Sverige är den största marknaden styrs de flesta aktiviteter från Stockholm. Vi har även säljkontor i Göteborg, Oslo, Helsingfors och Köpenhamn.
Hur agerar ni vid komponentbrist?- Ganska många av våra större kunder jobbar med prognoser för att förebygga brist.
- Uppstår brist kan vi söka på alla våra lager världen över, dessutom har vi alltid möjlighet att gå ut på spotmarknaden.
Hur ser ni på handel över Internet? - Vi satsar kraftigt på e-handel som blivit ett eget affärsområde inom Avnet från och med i år.
- Globalt driver vi flera projekt. I USA startade vi Chipcenter tillsammans med Arrow förra året. Tillsammans är vi också med i Viacore. Vi har också ett projekt i Kina. Däremot har vi ingen e-handelsportal i Europa ännu.
Hur tror du distributionsbranschen kommer att se ut om tre till fem år? - De stora blir större. Det är ett måste eftersom kunderna blir större. Vi har nästan dubblat vår omsättning i Europa sedan i höstas genom uppköp av först amerikanska Marshall Industries och sedan SEI Macro och SEI i Europa.
- Norden är den enda del som varit opåverkad under denna förändring.
Går det att tjäna pengar på ren komponentförsäljning i framtiden?
- Ja, det går att tjäna mer idag än igår, eftersom efterfrågan har ökat. Samtidigt försöker vi jobba smartare - ett exempel är det nya centrallagret i Belgien som tas i bruk i år.
Vilka kunder är de viktigaste för er? - I Norden är naturligtvis Ericsson med underleverantörer otroligt viktiga.
- På in-designsidan är det andra kunder som är viktiga. Det har kommit en mängd små intressanta företag som arbetar med kommunikationslösningar. Det gäller att vara uppmärksam och fånga upp dem.
Anna Wennberg