Räkna inte bara pengarna, utan ta reda på vilken kompetens och vilket engagemang kontaktpersonerna på riskkapitalbolaget har.
Det tipset ger Per Lindgren som på fem år skrapat ihop en halv miljard kronor till sitt företag Net Insight.- Jämfört mot när vi startade så finns det ett större urval av riskkapitalbolag och då är det viktigt att inte bara tänka på pengarna, utan också vilken hjälp man kan få mer långsiktigt. Det handlar om allt från kontakter till hur man ska styra bolaget, det som kallas smart money, säger Per Lindgren.
Han är en av de tre ingenjörer som drog igång företaget Net Insight i Stockholm, inriktat på nättekniken Dynamic Synchronous Transfer Mode, DTM. Idag har företaget 100 personer sysselsatta, och har 350 miljoner kronor i kassan trots att det bara nätt och jämnt sålt sina första växlar.
- När vi började 1995 fanns inte alls andan att man skulle starta eget. Mentaliteten i Sverige var helt annorlunda, säger Per Lindgren om den tid som trots allt inte ligger mer än fem år tillbaka.
Per Lindgren och hans kolleger var forskare på KTH. De hade varit med och byggt upp KTHs kontakter med Stanforduniversitetet i Kalifornien, och var inspirerade av den anda som rådde där. De började med att söka stöd för sitt projekt bland annat hos Ericsson som hade sponsrat deras forskning, men de fick inte napp.
- Det fanns de som ville stötta oss, men hos Ericsson fanns inte rutinerna och processerna. Vi sa 'då gör vi det själva'.
Han delar med sig av tre goda råd till den som går i starta-eget-tankar. För det första gäller det att fundera på hur stort man egentligen vill att företaget ska bli. Riskkapitalbolag är experter på snabb tillväxt i nya företag. Är det verkligen det ditt företag behöver?
För det andra gäller det att syna riskkapitalbolagens ledarskapsstöd och kontaktnät. Det betyder ofta lika mycket som investeringsbeloppet. En fingervisning om olika riskkapitalbolags strukturer finns i Svenska Riskkapitalförenings matrikel på http://www.pi.se/vencap/aktiva.html.
Det tredje rådet är att bära projektet själv så långt som möjligt, om det inte är för bråttom. Egna patent, prototyper, en första kund eller positiva omdömen från branschen höjer värdet och stärker positionen när man väl tar in en partner.
Per Lindgren hade god hjälp av sin bror Ulf, som hade jobbat med riskkapital och tidigt kom med i företaget.
För 30 miljoner kronor såldes 55 procent av bolaget ut till 250 förmögna personer. Det var 1997, och i den allmänna IT-rusningen kom företagets marknadsvärde att gå upp till en halv miljard kronor under året.
Sedan dess har företaget börsintroducerats, och fått in ytterligare pengar genom nyemmissioner.
AK