Mobiltelefoner som går på metanol istället för batterier blir lättare, billigare, renare och mer pålitliga. Det menar en amerikansk forskare, som håller på att utveckla små bränsleceller speciellt för mobiltelefoner.- Bränsleceller behöver inte vara stora. Tvärtom har jag kommit fram till att tekniken lämpar sig allra bäst för små system, säger Robert Hockaday på företaget Energy Related Devices, som siktar till att utveckla bränsleceller för mobiltelefoner.
Robert Hockaday, som för några år sedan hoppade av en forskarkarriär på det amerikanska Los Alamos laboratoriet för att förverkliga sin idé, håller på att ta fram en metanoldriven bränslecell av samma dimensioner som dagens batteripaket för mobiltelefoner. Tanken är att metanolbränslet ska kunna tillföras i små patroner.
- Ungefär som en reservoarpenna. Alltså betydligt lättare och mer pålitligt än alla uppladdningsbara batterier. Och dessutom miljövänligare, säger han.
Den främsta fördelen med bränslecellerna är dock att de är mycket energirika i förhållande till sin vikt. Enligt Robert Hockaday är det möjligt att uppnå mellan 1 200 och 3 000 Wh/kg, vilket kan jämföras med under 100 Wh/kg för NiCd- batterier och cirka 600 Wh/kg för avancerade litiumbatterier.
Med hjälp av en nyligen säkrad investering på en miljon dollar från Manhattan Scientifics hoppas Robert Hockaday ha en fullt fungerande prototyp att visa upp innan slutet av 1998, för att sedan börja tillverka bränsleceller kommersiellt under 1999.
Dyra katalysatorerHan har utvecklat en tryckningsprocess för tillverkning av bränsleceller som liknar den som utnyttjas för tillverkning av kretsar. Tio års utvecklingsarbete har resulterat i en rad patent på området. Och han säger sig redan ha inlett diskussioner med ett flertal tillverkare av mobiltelefoner.
- Jag har redan löst alla fundamentala tekniska problem, men därmed har jag inte sagt att tekniken inte kan finslipas ytterligare, säger han.
Ett nyckelproblem med bränsleceller är att de kräver katalysatorer, baserade på ädelmetaller, främst platina, vilket gör dem dyra. Robert Hockaday säger sig hittills åtminstone nöjaktigt ha löst det problemet med hjälp av mycket tunna platinalager som ökar katalysatorytan i bränslecellen.
Alternativa lösningarEn annan bränslecellforskare, Anthony Kucernak, vid Imperial College i London håller dock på att titta på alternativa katalysatorlösningar.
- För små bränsleceller till elektronikutrustning vore det mest önskvärt att hitta alternativ till platina, menar han.
Även Anthony Kucernak ser framför sig hur elektronik drivs med bränsleceller, inte bara mobiltelefoner, utan även exempelvis bärbara datorer.
- En bärbar dator skulle bara behöva tankas med metanol ungefär en gång i månaden, menar han.
Mer information finns på www.manhattsci.com.
Gittan Cedervall