Snabba simulatorer lockade många DAC-besökare. Verktygstillverkaren Viewlogic presenterade ett verktyg för tvåtillståndssimulering. Ett annat hett ämne var cykelbaserad simulering.
Snabba simulatorer är givna dragplåster på varje DAC - Design Automation Conference. Så även vid årets upplaga som gick av stapeln i Las Vegas i början av sommaren.
Ett nytt och annorlunda simuleringsalternativ - Roadrunner - presenterades då av Viewlogic. Hjälpmedlet är ett tillval till Verilogsimulatorn VCS från Viewlogicägda Chronologics och sägs öka hastigheten hos denna simulator upp till tio gånger.
Hemligheten ligger delvis i så kallad tvåtillståndssimulering. Simulatorn arbetar då enbart med 1-or och 0-or, till skillnad från traditionella händelsestyrda simulatorer som hanterar fyra tillstånd; 1, 0, X (okänt värde) samt Z (hög impedans). En simulering med endast två tillstånd blir nämligen upp till fem gånger snabbare jämfört med simuleringar med fyra tillstånd, enligt företaget.
Men för vissa delar av konstruktionen, exempelvis bussar, måste man naturligtvis ta hänsyn till X och Z. Konstruktören kan därför välja vilka moduler som skall simuleras med två respektive fyra tillstånd.
BaklängessyntesViewlogics nykomling har ytterligare en tidssparande finess - funktionen Automatic Design Abstraction - som automatiskt omvandlar delar av konstruktionen till högre abstraktionsnivåer. En sorts baklängessyntes helt enkelt. Simuleringen blir då snabbare eftersom verktyget slipper hantera onödiga detaljer som inte har någon egentlig logisk funktion. Buffertar och inverterare, som krävs för drivförmågan, kan plockas bort utan att simuleringsresultatet påverkas.
Roadrunner lär bli ännu snabbare under det närmaste året. Det ryktas nämligen att framtida versioner även kommer klara cykelbaserad simulering.
Cykelbaserat hett ämneJust cykelbaserade simulatorer - alltså simulatorer som snabbt verifierar konstruktionen funktionellt utan hänsyn till timingen - var ett annat hett ämne på konferensen. Intresset för cykelbaserat ökar nämligen i takt med att kretsarna blir allt större och simuleringstiderna längre.
Hastigheten är styrkan hos dessa verktyg. De är mycket snabbare jämfört med de traditionella händelsestyrda kusinerna trots att de ligger i samma prisklass. I bästa fall presterar de cykelbaserade varianterna hastigheter i klass med maskinvaruacceleratorerna, som är mycket dyrare. Haken är att man inte får någon timinginformation.
Cykelbaserad simulering fungerar dessutom bara för synkrona konstruktioner. Många av marknadens verktyg kan därför simulera såväl händelsestyrt som cykelbaserat. Verktyget delar då automatiskt upp konstruktionen i synkrona delar som kan simuleras cykelbaserat, och asynkrona delar som simuleras på traditionellt, händelsebaserat sätt.
Årets DAC-besökare kunde stifta bekantskap med ett antal cykelbaserade hjälpmedel. Verktygstillverkaren Frontline visade upp simulatorn Cycledrive, konkurrenten Pendulum hade med sig vls, Speedsim demonstrerade Speedsim/3 medan Fintronic presenterade Finsim, samtliga cykelbaserade simulatorer för Verilog.
Även Viewlogicdottern Vantage hade en cykelbaserad produkt i bagaget - VHDL- simulatorn Ultrasspec.
Charlotta von Schultz