Tyskland tar upp kampen med Sydostasien om platta bildskärmar. Regeringen stöttar Bosch med 300 miljoner kronor men kräver i gengäld att en eventuell framtida tillverkning stannar i landet.
- Ja, vi arbetar på en ny, billigare produktionsteknik för bildskärmar som utnyttjar LCD-teknik, heter det hos den tyska bil- och elektronikkoncernen Bosch med säte i Stuttgart.
Utmanar japaner
Några detaljer lämnas inte. Det pågående forskningsprojektet, som bedrivs tillsammans med Stuttgarts universitet, ska hålla på till mitten av 1997.
Då avgörs om Bosch ska utmana de japanska LCD-tillverkarna som är närmast allenarådande på marknaden med en egen tillverkning. I så fall kommer tillverkningen i första hand vara avsedd för att täcka den egna efterfrågan. Först i andra hand kommer man att satsa på extern försäljning.
Klart är att det gäller LCD-skärmar och att den testade produktionstekniken är användbar för olika bildskärmsstorlekar. I första hand tänker man på medelstora skärmar för navigationssystem och TV-mottagning i bilar, områden där Bosch har en rad egna mer eller mindre seriemogna produktidéer.
För forskningsministern Jürgen Rüttgers är de platta bildskärmarna en nyckelteknik. Han pekar på att staten satsat 300 miljoner på att ta fram ett tyskt alternativ och understryker att forskningsstödet alltmer ska styras av industrins önskemål.
Stanna i Tyskland
Men då ska bidragsmottagarna vara Tyskland trogna. Inför den avgörande forskningsfasen har regeringen redan klargjort var en tysk LCD-fabrik bör lokaliseras. Nämligen som granne till den tyska forskningsanstalten för flyg- och rymdteknik, DFLR, i Köln.
Lokala krafter i Stuttgart instämmer, men reserverar sig för att se om tekniken och kalkylerna håller. Men om Bosch satsar på LCD-tillverkning, då handlar det om en investering på motsvarande två miljarder kronor som kommer att ge 1 500 jobb.