Hans Hentzell har kommit med de flesta idéerna. Lars Hultman förverkligar dem en efter en. Tillsammans håller de på att skapa en helt ny civilingenjörslinje - Industriell Elektronik. Till hösten börjar de första 60 teknologerna på Linköpings Universitets satellitcampus i Norrköping.
År 2002 tar de första teknologerna från Industriell Elektronik sina examina. Om Lars Hultman och Hans Hentzell har lyckats så kommer då i en första kull ett 30- tal manliga och ett 20-tal kvinnliga civilingenjörer att kunna gå direkt från skolan i Norrköping ut i industrin, bättre rustade än några andra civilingenjörer i landet.
För i Norrköping ska man ta sikte på helheten. En nykläckt Industriell elektronikingenjör ska kunna gå in direkt som konstruktör eller i produktionen.
Han eller hon ska också känna till mekanik, industridesign och återvinning. Samt kunna arbeta i projekt, hålla ett föredrag och känna till elementa om entreprenörskap.
Givetvis ska de nya ingenjörerna även ha klassiska ingenjörskunskaper inom mekanik, fysik, datalogi och matematik.
Bättre konstruktörer än idag- Vi tror att den här utbildningen ligger nära industrins behov, säger Lars Hultman, programansvarig och tf professor på Linköpings universitet.
- De som läser här blir produktutvecklare och produktansvariga, tillägger Hans Hentzell, som till vardags är vice VD på det av KTH och Linköpings Universitet samägda forskningsföretaget Industriellt Mikroelektronikcentrum, IMC.
Båda har åsikter om dagens civilingenjörsutbildningar inom elektronik, som de anser fokuserar för lite på ingenjörens dagliga arbete. Enligt erfarenhet från industrin tar det ungefär ett år för den nyutexaminerade civilingenjören att bli produktiv.
- Och den tiden vill vi korta ner till tre månader, säger Hans Hentzell.
En termin humanioraPå Industriell elektronik, som för övrigt inte fått någon bokstavsbeteckning ännu, får teknologerna i sammanlagt en termin läsa humanistiska kurser som språk, kommunikation, retorik, vetenskapsfilosofi och industrihistoria. Därtill kommer sammanlagt en termin med kurser som sker i form av projektarbeten i industrin, utöver examensarbetet. Varje teknolog ska tilldelas en mentor, en person i industrin som ska agera bollplank under utbildningen och i förlängningen lotsa in teknologen på arbetsmarknaden.
För att få in alla dessa element på de stipulerade 4,5 åren måste givetvis något stryka på foten. Lars Hultman menar att mycket tid kan vinnas genom att integrera matematikundervisningen med exempelvis mekanik och fysik. Mängden timmar i dessa ämnen blir mindre än på andra civilingenjörslinjer.
- Vi tror att upplägget ska locka kvinnor till studieplatserna. Vi hoppas på minst 40 procent tjejer som sökande, säger Lars Hultman.
Engagerad industriMen det är förvisso inte bara kvinnliga studenter som ska lockas till den nya utbildningen. Minst lika stor vikt har lagts vid att engagera den regionala elektronikindustrin, något som gått mycket bra.
- Alla företag vi varit i kontakt med är ytterst positiva, från Ericssons koncernnivå och nedåt till fåmansföretagen i forskningsfronten, säger Hans Hentzell.
- Beviset är att de sätter av sin tid för att vara med och planera.
- Ericsson och andra företag har lovat att ställa upp med föreläsare, mentorer och praktikplatser. Och man har diskuterat att köpa enstaka kurser för sin personal, berättar Lars Hultman.
Lärarrekryteringen ska just starta. Lars Hultman understryker vikten av att rätt lärare rekryteras.
- Hela pedagogiken står och faller med lärarnas kompetens, säger han.
Han hoppas att den forskningsverksamhet med 2-3 professurer inom konstruktion och produktion av elektronik som ska etableras kan attrahera duktiga lärare.
Norrköping pendelbartAtt den nya linjen har förlagts till Norrköping har flera skäl. Dels är det en fråga om regionalpolitik, initierad av regeringen och ivrigt påhejad av Norrköpings kommun. Men det handlar också om praktiska saker som undervisningslokaler och studentbostäder. I Norrköping byggs nu ett campus längs Motala ström.
Hans Hentzell tror att lokaliseringen på några års sikt blir en styrka hos den nya linjen. Och för övrigt är det inte så långt mellan Norrköping och Linköping som icke-östgötar tycks tro.
- Det tar 20-30 minuter med bil, säger Lars Hultman.
För Hans Hentzell kommer ett tydligt test på den nya utbildningens attraktionskraft till hösten. Då ska hans son söka sig till en högre utbildning. Månne ligger Industriell elektronik då bra till.
Adam Edström