- Konsolideringen bland de stora breda distributörerna i Europa gör att behovet av lokala distributionskanaler ökar, säger Sören Manicus på danska C-88, initiativtagare till samarbetet.
- Vi fyra är alla starka i våra egna länder, och det vill vi fortsätta vara. För att bli en bra nordisk distributör behövs lokal närvaro, säger han.
Storleksmässigt torde Nordic C hamna bland de 5-10 största nordiska distributörerna. De fyra har tillsammans runt 220 anställda och en omsättning på drygt 800 miljoner kronor, vilket är ungefär lika mycket som Memecgruppens tre bolag omsatte enbart i Sverige. Motsvarande siffra för marknadsledande Arrow var som jämförelse 2,3 miljarder kronor.
- Vi drivs av teknik och innovationer. Vi vill förstås växa, men vi kommer aldrig att bli en bred distributör, och har inga avsikter att konkurrera med Arrow och Avnet.
Tanken är i stället att använda den nordiska paraplyorganisationen när så är lämpligt. Exempelvis kan man tack vare nordisk täckning bli mer attraktiv som distributörer även för komponenttillverkare strax under toppskiktet. En fjäder i hatten kom redan i somras då Sanyo Semiconductor avslutade sitt samarbete med Arrow för att i stället låta sina produkter distribueras av Nordic C.
- Hatteland var vår nordiska distributör, och det fungerade utmärkt. Men efter Arrows köp av Hatteland så blev teknikstödet inte detsamma. Och våra produkter kan inte säljas utan ingenjörskunskap, kommenterar Holger Gerkens, Sanyos europeiske försäljningschef.
Nordic C har stora förhoppningar om att få representera fler tillverkare av liknande dignitet. Enligt Kari Peltovuori på Pelcon så får man dagligen förfrågningar från både mindre och större tillverkare.
Alliansen är ganska löst hållen. Dokumentet som reglerar samarbetet är på bara två sidor, och Sören Manicus säger med emfas att några advokater har man, gud förbjude, inte blandat in. Hur samarbetet ska bära frukt avgörs från fall till fall. Det kan handla om förenklad logistik, utlåning av personal, ökade möjligheter att följa kundernas projekt över gränserna och gemensam marknadsföring.
De fyra företagsledarna känner varandra väl, och äger dessutom hela eller delar av företagen, med undantag av börsnoterade Yleiselektroniikka.
- Vi har väldigt lika filosofi. Och vi har jävligt roligt när vi träffas, säger Sören Manicus.
Adam Edström