E-handel i elektronikbranschen kan se ut som Elfa: Internet förändrar ingenting, det är fortfarande postorderförsäljning från eget lager, men allt blir enklare, billigare och inte minst lättare att komma åt.Receptet har fungerat bra; redan i december 2000 hade Elfa närmare 20 procent av sin försäljning via Internet.
Men under 2000 dök det upp företag som Partminer och NECX (numera Converge), med högre ambitioner. Målet var att etablera globala handelsplatser för elektronikkomponenter, där köpare och säljare kan hitta varandra och göra upp affären. Lockbetet var lägre priser, förstås, men också stora produktdatabaser med information om var det över huvud taget fanns komponenter att tillgå.
För "fönstershopparen" bör Partminers webbplats, freetrade-zone.com, ha varit rena himmelriket med - enligt egen utsago - tolv miljoner datablad att ladda hem och läsa. Mäklarna erbjöd sig också att hjälpa till att hitta extra ovanliga och svårfångade komponenter.
I Sverige fick vi Excesstrade, med den speciella idén att hjälpa företag att sälja sina överskottslager av komponenter.
Hur det gick? Jodå, till skillnad från förra seklets dotcom-bolag finns de flesta av komponentmäklarna kvar och tycks bedriva ungefär samma verksamhet som för två år sedan.