Vägverket blir huvudman för programmet som stöttas av de två myndigheterna Vinnova och Invest in Sweden Agency, ISA. Från industrihåll ingår lastbilstillverkarna Scania och Volvo liksom personbilstillverkarna Saab Automobile och Volvo Personvagnar. Dessutom står branschorganisationen Fordonskomponentgruppen bakom programmet.
Budgeten blir på maximalt 640 miljoner kronor under drygt fem år varav näringslivet förväntas bidra med 270 miljoner kronor.
IVSS får sju delprogram som omfattar allt från intelligenta sensorer och inbyggda system till människa maskininteraktion.
- Förhoppningen är att de första projekten ska komma igång mot slutet av året, säger Torbjörn Biding som blir programdirektör för IVSS.
- Det finns många gamla projekt från de två bilsäkerhetsprojekten Prometeus och Drive som ligger på hyllan och väntar. De går att ta fram och integrera i större system.
Dessutom räknar han med att forskningsinstitut som Acreo, Imego, SP, IVF och VTI ska bidra med kompetens och idéer.
En av initiativtagarna bakom IVSS är den statliga myndigheten ISA, Invest in Sweden Agency. I infrastrukturpropositionen i oktober 2001 nämns ISAs förslag men processen att knyta ihop påsen har tagit mycket lång tid.
- Att förhandlingarna varit så segdragna beror bland annat på att avtalet varit uppe på vd-nivå, säger Hans Ingvarsson på vägverket.
I förslag till regeringen skriver ISA att det inte längre räcker med passiv säkerhet, som krockkuddar. Sverige måste satsa på aktiv säkerhet för att behålla initiativet på området. Med aktiv säkerhet avses system som varnar innan en olycka sker, till exempel kollisionsradar eller system som upptäcker om föraren håller på att somna.
- Volvo har ansvar för elektronikplattformen inom "Premium Cars" i Ford-gruppen och Saab har ett liknande ansvar inom GM. Tillsammans har de 50 procent av världens fordonstillverkning, säger Rolf Rising på ISA.
- IVSS blir därför en mycket attraktiv miljö för utländska investerare som vi hoppas ska etablera sig i Sverige.
Per Henricsson