I konsortiet ingår redan mer än 60 medlemmar: hårdvarutillverkare, programvaruföretag, video- och tv-bolag, akademiska organisationer med mera. Målen är minst sagt ambitiösa. Redan om fem år ska marknaden för 3D-produkter och -tjänster ge intäkter för 25 miljarder dollar enbart i Japan, enligt konsortiets uppskattningar.
Analytikerna på In-Stat/MDR såväl som på iSuppli/Stanford Resources är emellertid skeptiska till den uppskattningen.
- Jag kan inte ens föreställa mig att marknaden skulle kunna absorbera 3D-displayer för en miljard dollar inom de närmaste tio åren, säger Peter Glaskowsky, teknikanalytiker på In-Stat/MDR.
Han har följt marknaden för 3D-displayer i många år och pekar ut bildkvaliteten som den största svårigheten.
- Alla 3D-skärmar jag har sett, och jag har sett dussintals, skulle ge användaren ont i nacken, yrsel eller andra kognitiva störningar efter mindre än en arbetsdag.
även Kimberly Allen på iSuppli/ Stanford Resources tycker att 25 miljarder dollar låter väl mycket.
- Jag tror att 3D-displayer huvudsakligen kommer att ta plats på nischmarknader de närmaste fem åren, medicin- och industritillämpningar till exempel, och kanske lite spel och andra konsumentprodukter.
Hon ser däremot få tecken på att konsumenter är redo att köpa 3D-displayer för exempelvis mobiltelefoner i stora kvantiteter.
- Priset är en viktig faktor. Folk förväntar sig att produkter ska bli bättre samtidigt som priset sänks. En annan stor stötesten är användaracceptans. Folk är inte vana vid att använda 3D-displayer.
Kimberly Allen pekar dock ut tre nya intressanta 3D-tekniker: Sharps 2D/3D-displayer, Actuality Systems sfäriska displayer samt Deep Video Imagings dubbel-LCDer.
Charlotta von Schultz