JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. KK-stiftelsen vill lyfta kunskapsnivån hos små och medelstora företag

KK-stiftelsen vill utbilda små och medelstora företag på mikro- och nanosystem. Tanken är att ny teknik ska höja företagens konkurrenskraft.
Utbildningssatsningen bygger vidare på KK-stiftelsens program från 1999 som gick ut på att få klassiska verkstadsföretag att förbättra sina produkter med hjälp av inbyggda system. Mycket av den verksamheten har drivits av konsortiet Tekniq, med bas på Mälardalens högskola och noder på högskolor runt om i landet.

Den här gången är även de statliga forskningsbolagen Imego och Acreo direkt involverade.

- Då riktade vi oss till mekanikföretag, den här gången är gruppen större. Det kan till exempel vara företag i livsmedels- eller sjukvårdsindustrin, säger Olle Vogel på KK-stiftelsen.

Målet med satsningen är få ut användningen av mikro- och nanosystem i industrin. Men tanken är inte att skapa helt nya företag. Det ska vara etablerade företag som känner sina kunder och som kan förbättra sina produkter genom att införa ny teknik.

- En av grundtankarna är att etablerade företag snabbare kan föra ut ny teknik än om man ska starta ett nytt företag för att kommersialisera tekniken.
Brett innehåll

Pengarna från KK-stiftelsen ska användas till att utveckla kurser som ska vara breda för att passa en större grupp av företag.

- Vi kommer att bygga vidare på det som har skapats i det pågående programmet. Det gäller att göra utbildningarna så att företagen kan medverka med sina egna problem, säger Olle Vogel.

- Ofta driver också företagen utvecklingsprojekt parallellt med att de går kurserna.

Men det är inte nödvändigt att företagen bygger upp egna utvecklingsresurser. Det kan istället handla om att man som blir kompetent som inköpare av utvecklingsuppdrag.

Olle Vogel räknar med att programmet kommer igång till hösten.

- Vi håller på att ta fram en utförlig programplan och sedan ska vi teckna avtal.
KK-stiftelsen har avsatt 15 miljoner för de första två åren.

- Efter två år borde vi se om konceptet funkar. Blir det bra ska det bli en förlängning.

Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)