JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Sydkoreanska SKI (SK Innovation) beslutade i torsdags att bygga en tredje battericellfabrik i Ungern. Bygget startar under tredje kvartalet detta år och ska vara helt avslutat 2028. Totalt byggs nu fem gigafabriker i Ungern av asiatiska bolag.

SKI kalkylerar med att fabriken på 30 GWh ska kosta 19 miljarder kronor. Det är oväntat lite. Budgetarna brukar ligga på en miljard per GWh. 

Antalet planerade battericellfabriker i Europa ökar snabbt. De ska möta en ökad efterfrågan på batteridrivna fordon under de kommande två decennierna. Några byggs av europeiska företag, men de flesta av asiatiska batterijättar.

SKI har redan idag två anläggningar i Ungern på 7,5 respektive 9,8 GWh.  Den förstnämnda har inlett produktion. Den andra ska inleda volymleveranser nästa år. Båda står i Komárom, i norra Ungern på gränsen till Slovakien.

Den tredje fabriken byggs 15 mil åt sydost i Iváncsa i provinsen Fejér fem mil sydväst om Budapest. Kapaciteten blir 30 GWh, motsvarande 430 000 stycken 70 kWh-bilar.

I regionen byggs ett pärlband av gigafabriker, Bratislava–Komárom–Iváncsa–Göd–Miskolc, 30 mil fågelvägen mellan polerna, med en sammanlagt planerad kapacitet på drygt 100 GWh.

Fler batterifabriker är på gång i regionen. Sydkoreanska Samsung planerar en 30 GWh-fabrik i Göd. Japanska GS Yuasa planerar en fabrik i Miskolc. Företaget monterar redan batteripack där, på battericeller tillverkade i Japan. Västerut i Slovakien planeras en 10 kWh-fabrik av det enda europeiska företaget i samlingen – slovakiska Inobat.

SKI planerar att ytterligare utöka sin produktionskapacitet i Europa. Företagets kalkyl säger att Europa kommer att efterfråga 256 GWh år 2025.  

Battericellfabriker gör av med mycket el. 62 procent av elektriciteten i Ungern kom från förnybart och kärnkraft år 2019.  Landets el släppte i fjol ut 218 g CO₂/kWh. Det var lite mindre än Tyskland. Svensk el släppte som jämförelse ut 13 g CO₂/kWh.

Ungern hade 172 000 anställda inom fordonsindustrin år 2019 och utöver en halv miljon passagerarbilar tillverkades i landet även motorer, batterier, glas, däck, styrsystem, drivlinor och elektronik. 86 procent av produktionen inom fordonsindustrin är utlandsägd. Några stora tillverkare på plats är BMW, Audi, Jaguar och Mercedes. Bland underleverantörerna hittar vi Continental, Bosch och Thyssenkrupp.

SKI har producerat litiumjonbatterier för bilar sedan 2006. Komárom var SK Innovations första utländska battericellfabrik. Dotterbolaget i Ungern heter SK Battery Hungary. 

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev

SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

 

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)