Telekomjätten Ericsson finns bakom 40 procent av alla patentansökningar. Det bidrar till att Sverige rankas högt i innovationsindex men speglar inte verkligheten, anser Tidningen Näringslivet.
I ett nytt globalt innovationsindex kommer Sverige på andra plats efter Schweiz. Indexet sammanställs av World Intellectual Property Organization (WIPO) och rankar innovationskapacitet utifrån flera faktorer, inklusive ländernas institutioner, humankapital, forskning, infrastruktur, investeringar samt spridning av kunskap och kreativa resultat.
Christina Wainikka, policyexpert inom immaterialrätt på Svenskt Näringsliv, menar dock att man ska ta resultatet med en stor nypa salt. Detta eftersom Sveriges siffror, när det gäller patent, blir kraftigt dopat av ett enskilt företag: Ericsson.
Under 2023 stod Ericsson för 39 procent av alla svenska patentansökningar till den europeiska patentorganisationen EPO. För Stockholm är siffran uppe i 47 procent, enligt Tidningen Näringslivet.
Christina Wainikka pekar på ett par andra siffror som ger en mer sann bild av verkligheten vad gäller Sveriges innovationskraft: 40,3 procent av Sveriges BNP kommer ifrån immaterialrättsintensiva företag, medan snittet i EU är 47,1 procent.
När det gäller varumärkesansökningar i relation till BNP ser det även där mörkare ut. Sverige ligger på plats 57 av de 133 länder som analyserats.
– Jag tror att många tänker att det är dyrt och krångligt att söka patent, och så buntar de ihop det med varumärkesskyddet. Och visst, det kan vara dyrt för vissa företag att söka patent, men att varumärkesskydda något kostar 2 400 kronor och gäller i tio år. Det är 240 kronor om året.