Den initiala hypen kring Open RAN ser ut att vara över. Tekniken skulle bryta det oligopol som Ericsson, Nokia och Huawei etablerat, men investeringarna i mobilnät baserade på Open RAN har gått ned med 83 procent i år, skriver det amerikanska analyshuset Mobile Experts.
Open RAN marknadsfördes länge som en smågodishylla för mobiloperatörer. De skulle kunna frigöra sig från Ericsson, Nokia och Huawei för att istället ”plocka ihop” sina mobilnät från olika företag med innovativa produkter.
Efter den initiala entusiasmen, och tre uppmärksammade projekt som byggts från grunden, har det gått trögt. Näten baserade på Open RAN från Rakuten i Japan, Dish i USA och 1&1 i Tyskland har inte fått några efterföljare.
Som en konsekvens har marknaden kraschlandat. Från att ha ökat år från år, för att i fjol ligga på två miljarder dollar, har marknaden i år sjunkit med 83 procent till cirka 400 miljoner dollar, skriver Mobile Experts.
– Alla de stora O-RAN-utbyggnaderna har avslutat sin stora utbyggnadsfas, så nu kommer marknaden att övergå till uppgraderingar av äldre nät. Men de äldre näten kommer att använda Open RAN på olika sätt. Många förstår inte varför de äldre mobiloperatörerna förkastar den ursprungliga affärsmodellen för Open RAN och i stället väljer en affärsmodell med en enda programvara, säger Joe Madden i ett pressmeddelande.
Ett paradexempel på det senare är amerikanska AT&T som skrev ett kontrakt värt 146 miljarder kronor under fem år med Ericsson för att rulla ut Open RAN. Avtalet baseras på Ericssons cloud RAN – den digitala delen av radionätet körs på kommersiella serverkort – plus företagets managerings- och orkestreringsmjukvara.
Hur som helst kommer marknaden att växa när fler etablerade operatörer uppgraderar sina nät. Men takten är långsam, år 2029 spås marknaden vara värd 1,5 miljarder dollar, långt under de två miljarder dollar som den nådde ifjol.