JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. "Människor är sig lika överallt"
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Fram till härom året var Yokogawa, japansk tillverkare av mät- och testutrustning, mest känt som Hewlett-Packard utanför Japan. Nu ska det egna namnet lanseras, och i Sverige är det Naoki Nakamura som ska se till att så sker. Han är chef för det nordenkontor som öppnades i Kista i januari förra året.
Elektronik/EP-mässan är vårt första större publika framträdande i Sverige, och jag ser verkligen fram emot att få visa svenska konstruktörer vad vi kan, säger han.

- Givetvis har vi en del produktnyheter att visa i montern också, bland annat en oscilloskopmodul för att analysera signaler på I2C-bussen.

Släktskapet med Hewlett-Packard stammar från ett samarbete som instiftades redan i början av 1960-talet. De båda företagen har haft ett gemensamt utvecklingsbolag i Japan, och utanför Japan har produkterna sålts av HP. Men samarbetet är numera historia.

- När HP styckade av sin testverksamhet till Agilent bröts samarbetet. Sedan dess har vi byggt upp vår egen närvaro utomlands, inte bara Sverige utan på många andra håll i Europa också, säger Naoki Nakamura.

- Det hade vi gjort i alla fall, men förändringarna inom HP skyndade på processen.

Kontoret i kista - nästan

Yokogawas nordenkontor ligger i en identitetslös kontorsbyggnad i Akalla, en bit ifrån Kistas centrum men inte längre bort än att byggkranarna har hittat hit också. Närmaste grannar är ett par likadana byggnader, samt förstås ett parkeringshus - för hur skulle det gå att ta sig hit utan bil?

Både Invest in Sweden Agency och Kista Science Park har hjälpt till med etableringen, bland annat just med att hitta dessa lokaler, och Naoki Nakamura är noga med att tacka för hjälpen.

Själv är han ung för att vara chef i ett japanskt företag, faktiskt yngst av alla landschefer inom Yokogawa, men han har ändå hunnit arbeta 14 år inom företaget.

- Jag började på Yokogawa direkt efter examen, det är fortfarande väldigt vanligt att man gör så i Japan.

- Det är naturligtvis en stor utmaning att få dra igång någonting från scratch på det här viset. Det är lite som att starta ett nytt företag, möjligen är skillnaden att jag kan arbeta lite långsiktigare än jag skulle kunna göra i ett eget företag.

Någon egentlig kulturkrock tycker han inte att det har varit att komma till Europa för första gången. Människor är sig ganska lika överallt, och om svenskar har han mest gott att säga - de är realistiska och lätta att göra affärer med. Problemen har funnits på en helt annan planhalva: den ekonomiska.

- 2001 var ett tufft år, det var verkligen en bubbla som brast.

- Ska man säga något positivt så är det väl att det har varit relativt lätt för oss att hitta bra personal. Vi har också haft möjlighet att förbereda oss ordentligt för 2002.

Dessutom har Yokogawa lyckats, tycker han, med det viktigaste: att göra sitt varumärke känt i Norden.

I Japan säljer Yokogawa mätinstrument för alla möjliga branscher, från biomedicin och processstyrning till flyg och biltillverkning. På den nordiska marknaden är det i första hand telekommunikationsbranschen, i klartext Nokia och Ericsson, som är potentiella kunder.

Försumbar försäljning

- Ericsson använder mycket Yokogawa-utrustning för att mäta på sina 3G-nät. Och givetvis öppnade vi i Sverie för att det är här och i Finland som den mobila telemarknaden utvecklas, säger Naoki Nakamura.

- Ericsson är ett internationellt företag, men det har sitt ursprung i Sverige. För oss betyder det att om vi kan sälja någonting till Ericsson här så är det stor chans att vi får göra fler affärer med Ericssonbolag på andra håll i världen.

Försäljningen i Sverige har så här långt varit närmast försumbar. 2001 var som sagt inget bra år, och innan dess förlitade sig Yokogawa förutom HP på lokala distributörer som "inte lyckades så bra". Det finns alltså utrymme för förbättringar - om eller när konjunkturen väl vänder.

- Försäljningsmålet är satt till 160 miljoner kronor 2004. När det gäller personal var den ursprungliga planen att öka från nuvarande sju till ett trettiotal personer under 2002, men just nu vet jag lika lite som någon annan hur det blir. Vi måste vara väldigt försiktiga med att expandera innan försäljningen tar fart.

Ytterligare en fördel för Yokogawa med att ha kontor inom pendelavstånd från Ericssons och Nokias utvecklingsingenjörer är att man lättare kan få in synpunkter på sin egen produktutveckling. Den mesta produktutvecklingen sker förvisso i Japan men företaget har utvecklingsavdelningar i några länder i Europa också. Sverige kan bli nästa land att få en sådan.

- Yokogawa har diskuterat att dra igång produktutveckling i Sverige också, för att komma närmare Ericsson och Nokia, men ännu så länge är det här ett rent försäljningsbolag.

Yokogawa har kommit till Sverige för att stanna, men för Naoki Nakamuras del är besöket tidsbegränsat.

- Jag är Yokogawas ende japanske landschef i Europa just nu, och på sikt lär jag ersättas av någon från de nordiska länderna. I princip anser företaget att ett lokalkontor ska ha lokal personal.


Lennart Pettersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)