Radiokomponenter i bilar är i och för sig redan testade när de kommer från underleverantören. Men mycket kan gå fel när de monteras i bilföretagens produktionslinje.Med ett automatiskt funktionstest riggat på något ställe längs produktionslinjen där bilarna ändå måste stå still, så hittar man monterings- och installationsfel utan att behöva lägga till ytterligare ett tidskrävande moment.
Enbart den här typen av utrustning leder till garantikostnader på i snitt 25 kronor per bil, vilket blir avsevärda summor för bilföretagen med tanke på hur många bilar som produceras per år. Genom att använda ett testsystem för att testa sådan utrustning räknar biltillverkaren General Motors, GM, med att spara in motsvarande 7,5 miljoner kronor per år i uteblivna garantiåtaganden bara i Europa.
VRTS testar automatiskt
GM använder ett testsystem som heter VRTS, Vehicle Radio Test System, en testteknik framtagen av företaget IFR Aeroflex. GM har 30 installationer av VRTS i Europa.
På GM-ägda Saab i Trollhättan har man använt VRTS till den nya 9:3-modellen sedan produktionsstarten i somras. VRTS testar automatiskt samtliga funktioner på alla radiokomponenter i en bil. Montering och installation testas utan att man behöver gå in i bilen och testa de olika delarna var för sig. Teststationen blir en del av produktionslinjen.
- Det skulle i och för sig gå att lägga på mätsystem inne i radiokomponenterna, men det skulle bli väldigt dyrt per bil, konstate-rar Anders Johansson, beredningsingenjör på Saab.
Systemet går även att uppdatera för kommande radioutrustning, som GPS-system, digitalradio, vägtullsystem och kollisionsradar.
Tidigare gjorde Saab manuella tester. Radiotestet gick till så att man skickade ut en radiosignal, och så satt det helt enkelt en tekniker i bilen och lyssnade.
- Numera hittar Saab exempelvis även radioenheter som har problem med att ta emot svaga signaler. Testsystemet kör ner styrkan på signalen, och simulerar på så sätt en dålig mottagning, berättar Ulf Lervik på IFR Aeroflex.
Systemet kostar ungefär en miljon kronor per produktionslinje.
- Hur stor kostnaden sedan blir per bil beror ju på hur många skift som körs, men vi räknar med att investeringen betalat sig inom ett år. Jag skulle uppskatta att det är fel på sju procent av alla radiokomponenter, säger Ulf Lervik.
Tre system på Saab
Saab i Trollhättan har tre identiska system, varav ett står på reparationsområdet. Dit körs en bil så fort man hittar ett fel i den.
- Än så länge är det uteslutande högtalar- och radiosystem och telefoner som vi testar på det här sättet på Saab. Vi jagar inte primärt felaktiga komponenter, för det ingår i våra krav på underleverantörerna att de ska vara testade. Fokus för testerna är olika sorters sammanbyggnadsfel. Självklart kan vi hitta en del komponentfel i den mån de förekommer, exempelvis felaktiga signalstyrkor på antenner, säger Anders Johansson.
VRTS-systemet kan installeras var som helst längst produktionslinjen, där bilen står stilla ett tag, exempelvis medan däcken justeras eller strålkastarna testas. Testet bidrar alltså inte till att förlänga produktionstiden. Testet kan utföras samtidigt med andra aktiviteter, så länge dessa inte innefattar radiosignaler.
Testantennerna monteras på en skyddad plats. Systemet monteras i ett standardrack, och kontrolleras via en pc som är uppkopplad mot en server med all testinformation om fordonens utrustning.
Servern tar emot kontrollinformation och skickar tillbaka testresultaten. En styrenhet inne i bilen initierar testet, och skickar information till testsystemet via en infraröd länk eller en trådlös nätverksanslutning.
Styrenheten sitter i bilen enbart under produktionen. Saab har ett produktionssystem där varje bil finns registrerad. Styrenheten kommunicerar med det systemet, och fungerar som gränssnitt för alla möjliga testsystem. Man hänger upp den på ratten och kopplar in till bilens datasystem.
- Vi har monterat VRTS-utrustningen efter det moment i produktionslinjen där vi ställer in chassit, och då står bilen still under ett antennsystem. Vi kör all kommunikation via en industri-pc som kommunicerar med IFR Aeroflex utrustning via ett radionätverk, berättar Anders Johansson.
Volvo kör egenutvecklat
IFR:s främsta konkurrenter är testföretaget Rohde & Schwarz.
Volvo Personvagnar har också tittat på VRTS men har valt ett egenutvecklat system som är i bruk sedan fyra år tillbaka.
- I dagsläget testar vi radioprestanda eftersom det ännu så länge är mycket svårt att testa högtalarsystemet, med upp till tretton olika högtalare, på grund av dess komplexitet. Samtidigt tittar vi på en utbyggnad eller utveckling av testsystemet så att det ska kunna klara denna uppgift i framtiden, säger Claes Rydholm på Volvo Personvagnar.
Då, för fyra år sedan, valde Volvo ett annat system. Idag pågår diskussioner med IFR Aeroflex om hur man skulle kunna gå tillväga för framtida lösningar.
Torun Bager