Om SOS-operatören bedömer att en bild kan vara till hjälp under ett samtal skickas ett sms-meddelande till den hjälpsökande med instruktion om hur bilden ska tas. Därefter visas bilden för SOS-operatören i en portal på en touch-skärm med zoomfunktion. Bilderna överförs genom en krypterad förbindelse och för att komma åt bilderna krävs en inloggningslösen som kontrollerar identiteten på två sätt.
Testet ska pågå i sex månader med en avstämning efter halva tiden.
– Vi kommer särskilt titta på SOS-operatörens upplevelse av att hantera foton, hjälpsökandens upplevelse av att förmedla foton och upplevelsen av den tekniska lösningen. Förhoppningen är att bilderna ska utgöra ett bra stöd för våra SOS-operatörer i sina beslut och vårdprioriteringar, säger Michael Zantelid, tjänsteutvecklare på SOS Vård.
Utvecklingscentret TUCAP på Lindholmen Science Park i Göteborg har tillsammans med SOS Alarm och Karolinska Institutet arbetat fram bildstödskonceptet.