Integreringen av funktioner skedde med andra ord i hårdvara och inte i mjukvara som i pc-världen.
Och det finns fortfarande inget standardiserat sätt för biltillverkare att köpa mjukvara och hårdvara för sig. Vilket lett till att en ny BMW idag kan ha 100 processorer.
Dessutom passar hårdvaruintegration passar inte så bra med dagens komplexa funktioner. En funktion som aktiv sladdhävning är inte lokal utan samordnar sensorer och styrdon runt hela bilen.
Men nu är organisationen Autosar (Automotive Open System Architecture) på mycket god väg att definiera en standardplattform som ur tillverkarens synpunkt förvandlar bilens mjukvarusystem till en pc.
Alla är med i loppet
Lås, larm, klimatstyrning, sladdhävning, fönsterhissar, kollisionsvarnare - allt ska kunna tillhandahålls i form av mjukvarukomponenter. Och flera av dem ska kunna laddas i samma styrenhet.
Som initiativ i fordonsbranschen saknar Autosar motstycke. Det gäller inte bara omfattningen utan också uppslutningen.
Standarden började som en tysk diskussionsklubb i augusti 2002. Ett år senare anslöt sig Frankrike, Japan och Ford. Efter ytterligare ett år gjorde General Motors gruppen komplett.
Sverige är med: Volvo Cars representerar Ford, Saab i Trollhättan har en nyckelroll i GM och Autoliv är premiummedlem.
En stor del av standarden är specifikationen av basmjukvaran - 54 stycken Basic Software Modules (BSWM). Det är via dessa som programmeraren kommer åt fordonet. Basmjukvaran motsvarar Windows (eller Linux) på en pc.
Samma källkod i alla bilar
Oavsett vilket bilmärke det gäller, oavsett vilka styrenheter och sensorer den använder, så ser gränssnittet till basmjukvaran ut på samma sätt. Det betyder att en och samma mjukvara fungerar utan portering på samtliga bilmärken och årsmodeller. Precis som ett Windowsprogram inte behöver anpassas till olika datormodeller.
Basmjukvaran innehåller bara grundläggande operativsystemsfunktioner.
- Där finns inga applikationer, sådana funktioner som kunden ser och som vi som tillverkare vill konkurrera med, säger Lennart Lund, Volvos man i Autosar och styrgruppens nyblivne talesman.
Men det finns en framtida ambition inom Autosar att också addera funktioner av enklare slag i standarden, som styrning av vindrutetorkaren.
Autosar tillhandahåller själv inga implementationer. Organisationen specificerar bara gränssnitten. Det är upp till olika mjukvarutillverkare att implementera dem. Och upp till biltillverkare att plocka och välja i utbudet för att sätta ihop sin favoritbil.
Sponsrade implementationer
Det finns ett hönan och äggetproblem: utan efterfrågan produceras inga Autosarimplementation, och tvärtom. Lösningen har varit att göra en upphandling där femton företag till slut fick implementera olika delar standarden.
- Tillverkare och leverantörer sponsrar för att få fram implementationer, säger Saabs representant Klas Lundgren.
Det är också ett sätt att testa standarden.
- På så sätt säkerställer vi att specifikationerna inte innehåller luckor eller motsägelser sinsemellan, säger Lennart Lund.
Hittills har man genomfört två validatoromgångar.
- De har bekräftat att specifikationerna är rättänkta. Validatorerna har inte hittat några grundläggande systemfel.
- Och som en positiv bieffekt har tidiga implementationer dykt upp på marknaden.
Autosar nöjer sig inte med att standardisera mjukvaran. Man ger sig också på utvecklingsverktygen.
Mellan årsmodell 2008 och 2012 av din bil kommer styrnodernas prestanda att hinna växa dramatiskt. Alltså kommer du att kunna rationalisera några.
Om ditt Autosarverktyg uppfyller de högsta förhoppningarna behöver du nu bara mata in nya beskrivningar av hårdvaran och låta ditt verktyg räkna ut en ny konfigurering på färre styrnoder.
När två komponenter ligger på samma fysiska ECU kan de kommunicera effektivt - men vad händer med eventuella realtidskrav om komponenterna råkar hamna på olika ECU:er? Sådana bivillkor ska verktygen helst också ta hänsyn till.
Autosar används redan
För att utvecklare inte ska bli beroende av verktygen måste modellbeskrivningarna som verktygen använder standardiseras. Det gäller arbetsgången, uppgifter om komponenters minneskrav, nätverkstopologi, styrnodernas periferienheter, utplacering av komponenter, och så vidare.
En ny fas av Autosar startades vid årsskiftet efter andra valideringsomgången.
Nu kommer man att arbeta med bland annat användargränssnitt och säkerhetskritiska tillämpningar, som inte varit i fokus i den nuvarande versionen av standarden.
Under tiden har Autosar redan börjat användas.
- Det var flera redan förra året som sade att de hade Autosarkomponenter. Innan specifikationerna var klara, berättar Kent Eric Lång.
Han är vd för Mecel som är ett av de utvalda företag som gjort provimplementationer.
Den version som spikats nu, Autosar 2.1, anses hur som helst vara tillräckligt komplett för att den ska kunna fungera som underlag för Autosarnoder.
- Vi har varit med i projekt där man redan tagit delar av standarden och infört i produkter, säger Kent Eric Lång.
- Rent tekniskt skulle jag kunna byta till Autosar idag, säger Klas Lundgren.
- Men jag har inga leverantörer som ger mig bra priser på plattformar.
- Mitt mål är att från och med januari nästa år försöka köra med Autosar. Men parallellt med vår nuvarande plattform. På så vis vill jag pressa leverantörerna och också få klart för mig vad som är bäst prismässigt och effektivitetsmässigt.
Autosar kommer inte att införas över en natt.
- Det kommer att ske successivt med Autosar, proprietärt och gamla standarder vid sidan av varandra, säger Kent Eric Lång.
- Kanske kommer vi att få se de första bilarna med Autosarnoder år 2008. Och helt säkert år 2009, säger Kent Eric Lång.
- Den första fasen bland kunderna är nu att bekanta sig med standarderna. Först nästa steg är att föra in Autosar i successivt i bilprojekt, säger Henrik Pihlgren, chef på verktygsleverantören Vector Scandinavia.
- Ingen OEM kommer att ta hela steget i ett kliv. Man gör det på ett par olika enheter till att börja med. Det här är en konservativ marknad med många carryovers med mindre förändringar från gamla projekt. Det hela fungerar som ett enda långt rullande projekt.
Första schemat sprack
Elektroniktidningen hittar ingen som säger något annat än att Autosar är på god väg och ingen är på kollisionskurs.
- Ja det är nog så. Det är få spelare du inte hittar i konsortiet, säger Lennart Lund.
- Det känns jättebra faktiskt. Det är ett spännande projekt. Det är roligt att det har fått acceptans i hela bilvärlden, Alla inser att den här typen av standardiseringsjobb måste till för att hantera så komplexa funktioner som vi numera sätter in i våra bilar. Det gör att det är ett bra driv på projektet.
Den optimistiska schema som lades från början har dock redan spruckit.
- Med så många spelare är det inte överraskande att man inte kan komma överens på en gång, säger Kent Eric Lång.
- Autosar startade 2004 och det var tänkt att det skulle slutföras förra året. Men man insåg att man inte var klar. Så en andra fas kickades igång.
En tredje utgåva är planerad till nästa årsskifte och ytterligare en ett år framåt.
- Jo, visst tar det tid men det är omfattande. Och det tuggar på med en hastighet som är betydligt högre än många andra standardiseringsprojekt, säger Lennart Lund.
- Det ligger många, många manår i detta projekt. Det har investerats mycket i både prestige, resurser och kompetens. Och det har momentum. Så det kommer att bli något, det är inget snack om det, säger Henrik Pihlgren. jan tångring
Läs mer: http://www.autosar.org/