JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Siemens bygger elväg till Gävle

Projektet Elväg Gävle är ett av de fyra som valts ut till Trafikverkets och Vinnovas stora försök med elvägar.
Sverige kan bli först i världen med eldrivna tunga lastbilar och bussar på vanliga vägar bland vanliga vägfordon. Det är i alla fall målsättningen för Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten som för ett knappt år sedan uppmanade industrin att lämna in förslag på demonstrationsanläggningar (länk).

Först ut att få klartecken var Scania och Södertälje kommun som ska testa induktiv laddning av stadsbussar (länk).

Ett annat projekt projekterar för att bygga en elväg för transporter mellan Arlanda flygplats och Rosersbergs logistikområde. Laddningen ska ske konduktivt. Partners är WSP, Kilenkrysset, Elways, NCC, e-Traction, Arlandastad och Airport City Stockholm (samägt av Sigtuna kommun, Swedavia och Arlandastad Holding) och KTH.

Det projekteras även för en 300-500 meter lång sträcka med trådlös laddning av laddelbuss i Göteborg. AB Volvo är en partner.

Nu har ett Siemenslett konsortium fått klartecken för att bygga en teststräcka med strömöverföring från en luftledning till en elhybridmotor i en lastbil.

– Siemens koncept för ”eHighway”, kombinerar väl beprövad järnvägsteknik med flexibiliteten i vägtransporter. Befintlig infrastruktur kan utnyttjas vilket gör att investeringskostnaderna begränsas. Tekniken är dessutom mycket energieffektiv, enligt våra mätningar kan energikostnaderna minskas med cirka 80 procent jämfört med en konventionellt dieseldriven lastbil, och de fossila utsläppen med 80–90 procent, säger Anders Bylund, affärsutvecklare på Siemens, i ett pressmeddelande.

Ehighway bygger på att el överförs till fordonet via luftledningar som är monterade ovanför vägen. Över lastbilshytten befinner sig en strömavtagare som matar ner strömmen till en elhybridmotor i lastbilen. Tekniken ger stor flexibilitet då lastbilens hybridmotor kan drivas med exempelvis diesel eller biobränsle på de sträckor där det inte finns elförsörjning.

I projekt Elväg Gävle ingår förutom Siemens även Scania, Region Gävleborg, SSAB, Sandvik, Ovako, Outokumpu, Boliden, Stora Enso, Midroc Electro, Ernsts Express, Gävle Hamn, energibolagen i Gävle och Sandviken, Högskolan i Gävle samt Handelshögskolan i Stockholm.

Demonstrationsanläggningen är tänkt att uppföras utanför Storvik i Gästrikland med den långsiktiga målsättningen är att skapa en ­elväg mellan Gävle hamn och Storvik längs med E16 och vidare inåt landet.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)