JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 28 maj 2020 VECKA 22

Google CarGoogles bil använder superdetaljerad karta

Googles självkörande bil fungerar endast på de 3000 mil som Google noggrant kartlagt – höjden på varje trottoarkant är uppmätt och varje hastighetsgräns är inlagd. Det avslöjas i ett reportage i tidningen Atlantic, som talat med Google och dessutom smygfilmat några sekunder av bilens omvärldsuppfattning genom bilrutan
Google Car
En smygfoto av bilens omvärldsuppfattning som den presenteras i instrumentpanelen.
Det gula stående prismat är en fotograf som närmar sig bilen – som ser sig själv utifrån i mitten av de röda cirklarna. De vita prismorna omskriver objekt som rör sig kring bilen. På The Atlantic finns en smygtagen film av samma skärm där du bland annat kan se prismorna ändra form och förflytta sig utifrån vad bilens kameror och radar dynamiskt uppfattar.
Google har lättat en smula på förlåten till den teknik som företaget använder för att möjliggöra sin självkörande bil.

Bilen använder en noggrann tredimensionell modell av vägen och omgivningen som utgångspunkt. Modellen jämförs med det som bilen ser omkring sig och hjälper bilen att fokusera på vad trafikanterna omkring den sysslar med.

– Istället för att räkna ut från noll hur världen omkring bilen ser ut och vad alla objekt står för när vi startar programmet, så berättar vi för bilen hur världen förväntas se ut när gatorna är tomma, berättar en av Googles ingenjörer för The Atlantic.

– Mjukvarans jobb är sedan att räkna ut hur världen skiljer sig för det förväntade. Detta innebär en stor förenkling.

Styrdatorn i bilen har enligt The Atlantic inte mer beräkningskraft än en vanlig pc.

Vägarna som Google kartlagt ligger i Mountain View, Kalifornien. Bilen fungerar ingen annanstans. På Mountain Views vägar – en 2000-del av USA:s vägnät – går däremot bilen i det närmaste på räls.

I de situationer då något ovanligt inträffar och den mänsklige föraren tar över den ”förarlösa” bilens ratt, så loggas vad bilen annars själv skulle gjort. Den kunskapen används för utvärdering och för att uppdatera bilens körregler.

Artikelförfattaren tror att det är få företag vid sidan av Google som skulle kunna ha föreställt sig att lösningen på problemet med en självkörande bil skulle vara att kartlägga hela vägnätet med centimeterprecision. Han ser en likhet i angreppssättet med Googles sökmotor som med samma noggrannhet kartlagt varenda bokstav på Internet.
MER LÄSNING:
 
Här får du våra nyheter gratis
• Tidningen, i brevlådan (länk).

• Dagligt nyhetsbrev (länk).

245
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)