JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
torsdag 9 december 2021 VECKA 49

REPORTAGE

Om man kombinerar budbilarnas rutter med tillgängliga laddstolpar går det att planera laddningen så att det inte blir kaos på lunchrasten. Verktyget som vill lösa problemet kommer från uppstartsföreget Novoleap i Göteborg.

Strax för jul blev det klart att tyska Bosch Sensortec ska använda Xenergics strömsnåla cacheminne i sina mikromekaniska sensormoduler. Uppstartsbolaget överväger nu att ta in mer pengar för att kunna skala upp snabbare.

Strax innan jul stack Göteborgsföretaget Icomera ut hakan med ett världsrekord på ett X2000-tåg mellan Stockholm och Göteborg. Tillsammans med forskare på KTH testade företaget sin nya router med inbyggda 5G-modem som levererade gigabithastighet till passagerarna att dela på under färden.

Open RAN och O-RAN används ofta synonymt men Open RAN är egentligen ett samlingsbegrepp för alla initiativ som syftar till att öppna upp mobilnäten för fler leverantörer medan O-RAN, eller egent­ligen O-RAN Alliance, spelar en viktig roll när det kommer till standardiseringen.

När det bara finns två eller tre leverantörer kvar är det inte ovanligt att staten går in och bryter upp oligopolet. Den lösningen är inte möjlig när det handlar om mobilnäten. Här stavas framtiden Open RAN, att öppna upp ett antal gränssnitt i mobilnäten så att fler företag kan vara med och konkurrera. Förespråkarna menar också att öppna gränssnitt medför att innovationstakten ökar när det blir enklare för fler företag att få in produkter i mobilnäten.

Konsolideringen bland leverantörerna har gjort att det bara finns tre globala företag kvar: Ericsson, Nokia och Huawei. Sen finns ett antal mindre leverantörer som är aktiva i vissa regioner, exempelvis ZTE och Samsung. I länder som stänger ute kinesiska företag kan det koka ner till bara två.

Var Open RAN slår igenom först beror på vem man frågar och hur förutsättningarna ser ut. Få verkar dock tro att befintliga nät kommer att påverkas inom de närmaste åren, de är för komplexa och det finns för små vinster att hämta för operatörerna.

I en uppmärksammad artikel i höstas lyfte Ericsson frågan om säkerhet. Artikeln kunde uppfattas som ett försök att bromsa utvecklingen men oberoende av avsikten hamnade frågan i fokus och O-RAN Alliance intensifierade arbetet.

44 procent av LTE-trafiken i Europa går i nät som levererats av Huawei. Konkurrenten ZTE svarar för 4 procent. 325 ­miljoner av Europas totalt 673 ­miljoner abonnenter surfar och ringer därmed via kinesiska nätverksprodukter. Siffrorna kommer från det danska analyshuset Strand Consult.

Elektroniktidningens reporter har intervjuat HTC:s chef för EMEA-området om företagets VR-appar för företagsbruk. Intervjun skedde – förstås – i en virtuell värld i en av apparna. Det  fungerade överraskande bra. Och smittrisken var noll – pandemin har ökat intresset för virtuella möten.

Batteripaketet ramlar ner i en metallkross som tuggar sönder det i småbitar. Volkswagen har byggt en liten fabrik för återvinning av batterier från elbilar, och bjuder på en film från dagen då anläggningen tog sina första tuggor.