Transparens i form av synlighet i försörjningskedjan gentemot distributionsledet är ett effektivt sätt att motverka framtida kriser med komponentbrist. Det menar Johan Högberg, försäljningschef på Arrow Electronics i Sverige.
Komponentdistributören AAAAA, 5A, i Vellinge är ett välskött bolag med fokus på europeiska leverantörer och asiatiska alternativ. Företaget förvärvades nyligen av komponentmäklaren och grannen J2 Sourcing som gett Mathias Bergman i uppgift att växa verksamheten.
Företaget startades på inrådan av Ericsson, som behövde någon som tog hand om alla småkunder runt om i världen till telekomjättens mobila bredbandsmoduler. Idag är Techship en distributör som har det mesta inom det trådlösa området på lager, men som också bistår med olika IoT-lösningar som designhjälp och förberedande radiotester.
TEMA LETTLAND Lettiska mobiloperatören LMT började utveckla IoT-produkter för att öka trafiken i sitt eget mobilnät i Lettland. Nu hoppas de på export och söker partners.
Elektroniktidningen träffar Guntis Valters, chef över divisionen Datorseende och mobilitet på LMT som utvecklar produkter under rubriken ”datorseende och mobilitet” – allt över mobilnätet..
TEMA LETTLAND En handfull av våra läsare ska vara kunder till lettiska kontraktstillverkaren Hansamatrix (HansaMatrix) – och en hel fabrik med ledig tillverkningskapacitet står och väntar om fler är intresserade.
EU:s direktiv för Intelligenta Transportsystem (ITS) ställer krav på maskinläsbara trafikföreskrifter. Dessa kan vara implementerat till år 2028 och gör det möjligt för automatiserade fordon att följa hastighetsbegränsningar, lämna företräde och att stanna för att släppa fram gående.
Precis som Sverige har Lettland inte öronmärkt några pengar för att delta i EU:s halvledarsatsning. Trots det finns ambitioner att etablera halvledarcenter i bägge länderna.
KTH, Chalmers och universiteten i Lund och Linköping har säkrat 150 miljoner kronor till svenska pilotlinor för kiselkarbid och galliumnitrid inom ramen för EU:s forskningsprogram Chips JU. De första komponenterna kan vara klara redan efter sex måndader in i projektet.
Galliumnitrid, galliumoxid och aluminiumnitrid blir fokus för Lund, Chalmers och Linköping inom EU:s fjärde pilotlina. Materialen har större bandgap än kiselkarbid men är inte lika mogna.
Uppstartbolaget Alixlabs har beställt en plasmaetsare från Nanovac i Staffanstorp för 300 mm-wafers. Maskinen ska användas för att verifiera Lundabolagets metod för att göra litografiprocessen vid halvledartillverkning under 2 nm snabbare och billigare.
Genom finska Virtas virtuella kraftverk av laddboxar flödar redan en gigawatt. Hur blir det i framtiden? Vi pratar med Virtas Skandinavienchef Martin Lundgren om dubbelriktad laddning.
Det har gått ett halvår sedan Seel invigde de tre testanläggningar som ska hjälpa fordonsindustrin med elektrifieringen. Vi tog elbilen till Nykvarn och träffade Seel:s vd Henrik Svenningstorp.
Kenneth Palmestål tror att delade resor i robotaxi har en mycket bättre chans att lyckas om passagerarna får enskilda kupéer, avskilda från varandra. Han har patentet klart sedan 2018 och söker nu finansiering för att kunna driva idén vidare.
Forskning och utveckling inom elektrifiering av fordon är huvuduppdraget för det Chalmersbaserade kompetenscentrumet SEC. I takt med att det blivit allt fler elfordon på vägarna behöver forskningen styras om till att bli mer system- och samhällsorienterad.
Memsfoundryt Silex kommer snart att växa ur fabriken i Järfälla. Planen på samarbete med en systerfabrik i Kina stoppades av ISP och försöket att köpa en äldre fabrik i Tyskland gick heller inte i lås. Nu är huvudspåret att bygga ut på hemmaplan, en investering som kan gå loss på ett par miljarder kronor.