JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Reportage

REPORTAGE

Telekomjätten Ericsson anser att EU:s förslag till reglering av standardessentiella patent (SEP) otillbörligt gynnar licenstagarna. I sitt svar till den svenska regeringen skriver företaget att det finns en betydande risk för ”majoritetens tyranni” när antalet användare (licenstagare) vida överstiger antalet uppfinnare (patentägare).

Göteborgsföretaget Frontgrade Gaisler är tämligen okänt på hemmaplan men räknas till världseliten i sin specialiserade nisch: processorer som tål att användas i rymden.

En femtedel av effektbalanseringen i elnätet kan i framtiden hanteras av elnätsansluta elbilar. Det tror Göteborg Energi och drar igång flera projekt med bland annat Polestar och Volvo för att utforska tekniken ur alla perspektiv: tillämpningar, teknik och affärsmodeller.

Allt fler pratar om den gröna och cirkulära ekonomin, men vad innebär den för elektronik-branschen? Forskningsinstitutet Rise håller på att bygga upp kunskap för att kunna hjälpa svensk industri med omställningen.

Elektroniktidningen har tidigare i höst berättat om den kommande EU-förordningen Cyber Resilience Act (CRA), som ska underlätta för konsumenter och företag att bedöma inför ett köp hur säkra eller osäkra olika IoT-produkter är. Bristande säkerhet hos hemmaroutrar och webbkameror är dock ett globalt fenomen och därför är det inte förvånande att en liknande reglering är på gång i USA, där den kallas Cyber Trust Mark.

Arno Kolk är vd för den estniska elektronikindustriföreningen medger att faktorer som kraftigt ökande komponentpriser och sjunkande försäljning för träindustrin, var några orsaker varför elektronikföretagen kunde ta på sig ledartröjan i den estniska exportindustrin under förra året.

Elektronikfabriken i Elva i sydöstra Estland startade för drygt 30 år sedan, strax efter landets självständighet. Idag är det landets största kontraktstillverkare av elektronik och ingår sedan förra året i den danska företagsgruppen GPV.

Telekomjätten Ericsson avvisar EU-kommissionens förslag till patentreglering medan storföretagen Scania och AB Volvo gör tummen upp. Striden gäller villkoren för standardessentiella patent (SEP), en marknad värd många hundra miljarder kronor.

Intel, Vodafone, Johnson & Johnson, Munich Electrification men också det lilla finska uppstartbolaget Varjo går att hitta i Catalyst, Analog Devices årsgamla samarbetslabb på Irland. Hit kommer kunderna för att utveckla en produkt eller lösa ett problem. Men resultatet kan lika gärna bli något helt annat.

Om Sverige ska kunna dra nytta av de möjligheter som EU:s gigantiska halvledarsatsning skapar behövs en nationell agenda. Initiativet kommer från Lunds universitet som tillsammans med bland annat Chalmers, KTH och industrin försöker påverka vårens forskningsproposition att öronmärka pengar till området.

En snabbladdare med inbyggt batterilager – det har Göteborgsföretaget Lexenergy installerat på Ica ­Kvantum i Hovås. År 2024 går den i volymproduktion.

Plötsligt insåg Anatoliy Valentirov att hans IR-vapensikte skulle vara en utmärkt sensor för navigering på korta avstånd i rymdens vakuum. Nu utvecklar hans startupbolag Vimotek i Luleå närnavigatorer för framtida rymdtillämpningar.


I Kina stöder mer än hälften av alla nya elektriska tunga lastbilar batteribyte. Andelen växer. Enligt professor Mike Danilovic finns fungerande affärs­modeller även i ­Sverige. Men intresset är fortsatt svalt – liksom i hela Europa.

AI- och serverkretsar blir allt större och effekthungrigare för varje ny generation. För att kapslingen inte ska stoppa utvecklingen planerar Intel att mot slutet av detta decennium byta dagens substrat av epoxi och glasfiber till glas.

Testföretaget Element har samlat sina tre verksamheter i Linköping under ett tak. Den 5 oktober invigdes det nya labbet där cirka 150 anställda arbetar med materialprovning, produktprovning, kalibrering och certifiering.

På en gård i Hudiksvall öppnas just nu ett fönster in i framtidens elnät. Åtta stycken VW ID4 i bostadsrättsföreningen Stenberg kopplas in på det allmänna elnätet för att leverera upp till 43,5 kW.

Metaller som kobolt, ­nickel och litium från ­förbrukade elbilsbatterier ska återanvändas i nya batterier. Det kräver EU i det nya batteri­direktivet som antogs i augusti. Stena Recycling har nu öppnat en åter­vinningsanläggning i Halmstad där gamla elbils­batterier mals ner för att materialet sedan ska kunna återanvändas.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)