Att koppla ihop en produkt som ska testas med testsystemet är ofta krångligare än det låter. Skånska E-Sharp har utvecklat en modulär lösning som underlättar jobbet.
Trafikverket har snart installerat sensorer i tusen viktiga spårväxlar runt om i Sverige. Därmed kommer det att gå att inhämta kritisk information om status för varje enskild spårväxel vilket gör det möjligt att kraftigt förbättra förebyggande underhåll och därmed förlänga livslängden på växlarna.
I februari, knappt ett år efter det att hon valdes in i styrelsen för Svensk Elektronik, tog Sofia Persson Björk över som ordförande. Hennes företrädare på posten, Elisabet Österlund, började samtidigt jobba heltid för föreningen. Tillsammans ska de få fler storföretag att känna att de måste bli medlemmar, samtidigt som föreningen behöver ha kapacitet att föra facklan vidare när innovationsprogrammet Smartare elektroniksystem snart avvecklas.
En första kund i form av en stor aktör, femtio färska miljoner och det faktum att TSMC inte lyckades krympa minnescellerna i steget till 3 nm – det kan signalera starten för ett brett genomslag för göteborgska Zeropoints teknik för minneskomprimering. Elektroniktidningen pratrar med vd Klas Moreau.
Pandemin visade hur sårbart samhället är när försörjningen av viktiga elektronikkomponenter avbryts. Svensk Elektroniks vd Elisabet Österlund säger att branschen tar hotet mot försörjningen på stort allvar. Hon understryker också vikten av att stärka europeisk halvledartillverkning.
Transparens i form av synlighet i försörjningskedjan gentemot distributionsledet är ett effektivt sätt att motverka framtida kriser med komponentbrist. Det menar Johan Högberg, försäljningschef på Arrow Electronics i Sverige.
Komponentdistributören AAAAA, 5A, i Vellinge är ett välskött bolag med fokus på europeiska leverantörer och asiatiska alternativ. Företaget förvärvades nyligen av komponentmäklaren och grannen J2 Sourcing som gett Mathias Bergman i uppgift att växa verksamheten.
Företaget startades på inrådan av Ericsson, som behövde någon som tog hand om alla småkunder runt om i världen till telekomjättens mobila bredbandsmoduler. Idag är Techship en distributör som har det mesta inom det trådlösa området på lager, men som också bistår med olika IoT-lösningar som designhjälp och förberedande radiotester.
TEMA LETTLAND Lettiska mobiloperatören LMT började utveckla IoT-produkter för att öka trafiken i sitt eget mobilnät i Lettland. Nu hoppas de på export och söker partners.
Elektroniktidningen träffar Guntis Valters, chef över divisionen Datorseende och mobilitet på LMT som utvecklar produkter under rubriken ”datorseende och mobilitet” – allt över mobilnätet..
TEMA LETTLAND En handfull av våra läsare ska vara kunder till lettiska kontraktstillverkaren Hansamatrix (HansaMatrix) – och en hel fabrik med ledig tillverkningskapacitet står och väntar om fler är intresserade.
EU:s direktiv för Intelligenta Transportsystem (ITS) ställer krav på maskinläsbara trafikföreskrifter. Dessa kan vara implementerat till år 2028 och gör det möjligt för automatiserade fordon att följa hastighetsbegränsningar, lämna företräde och att stanna för att släppa fram gående.
Precis som Sverige har Lettland inte öronmärkt några pengar för att delta i EU:s halvledarsatsning. Trots det finns ambitioner att etablera halvledarcenter i bägge länderna.
KTH, Chalmers och universiteten i Lund och Linköping har säkrat 150 miljoner kronor till svenska pilotlinor för kiselkarbid och galliumnitrid inom ramen för EU:s forskningsprogram Chips JU. De första komponenterna kan vara klara redan efter sex måndader in i projektet.
Galliumnitrid, galliumoxid och aluminiumnitrid blir fokus för Lund, Chalmers och Linköping inom EU:s fjärde pilotlina. Materialen har större bandgap än kiselkarbid men är inte lika mogna.
Uppstartbolaget Alixlabs har beställt en plasmaetsare från Nanovac i Staffanstorp för 300 mm-wafers. Maskinen ska användas för att verifiera Lundabolagets metod för att göra litografiprocessen vid halvledartillverkning under 2 nm snabbare och billigare.