Kablage, industridatorer, projektutveckling –merparten av Seteks uppdrag idag ligger i fordonsindustrin. Men nu är planen att växa sig lika stor inom kategorin ”övrig krävande industri”.
Komponentbrist, alternativa leverantörer, fler lokalanställda och en oväntad förändring i Sverige. Elektroniktidningen har pratat komponentdistribution med Graham Maggs som är europeisk marknadschef på Mouser.
Genom att skicka IR-ljus genom en gas och sedan mäta vilken eller vilka våglängder som absorberas går det att avgöra innehållet. Tekniken är känd sedan länge men har krävt dyr labbutrustning. Norska Tunables mems-baserade lösning kostar bara en bråkdel och kan användas för att optimera förbränningsmotorer och industriella processer.
Det har under många år talats om digitala tvillingar. Dassault Systèmes använder istället begreppet virtuella tvillingar. Med hjälp av dessa går det att skapa saker som ännu inte existerar. I framtiden kommer design inom många områden att bygga på virtuella tvillingar.
Den svenska uppstickaren Radtonics vill nu utmana Ericsson, Nokia och andra telekomleverantörer med 5G-nät baserade på Linux Magma Open Source. Företaget grundades i början av 2021 av tre tidigare Ericssonanställda.
I höstas utnämnde biltillverkaren Volvo sin första UX-chef. Det betyder inte att företaget inte månat om användarupplevelsen tidigare utan handlar mer om att den blir allt viktigare och därför behöver en egen organisation.
Genom att ersätta den kapacitiva avläsningen i dagens mikromekaniska mikrofoner med en optisk lösning går det att lyfta dynamiken med 20 dB och därmed nå studiokvalitet. Norska Sensibel är på god väg att kommersialisera tekniken.
De flesta biltillverkare använder långsmala elmotorer med radiellt magnetflöde eftersom de är billigare att tillverka. Supersportbilstillverkaren Koenigsegg har utgått från en dyrare pannkaksliknande motor med axiellt magnetflöde och optimerat den för maximal prestanda.
Zero Asic tar vid där Adapteva slutade men med ett lite annorlunda fokus, företaget ska bli ett designhus för asicar baserat på egenutvecklad IP. Dessutom sänker Zero Asic tröskeln för att ta fram komplexa systemkretsar genom att släppa sitt byggverktyg (build system) kallat SiliconCompiler, som open source.
Inmotion Technologies i Tyresö preparerar för expansion. Det som driver på är elektrifieringen av framförallt lastbilar och bussar. Företaget ser att dagens produktionskapacitet inte kommer att räcka på långa vägar. Därför bygger Inmotion nu en större fabrik anpassad för höga volymer.
Inmotion Technologies arbetar med elektrifiering av både lättare och tyngre arbetsfordon. Här berättar hårdvaruchef, Mattias Magnusson, om några tydliga tekniktrender som påverkar företagets utvecklingsarbete.
Zenseact utvecklar mjukvara som ska underlätta för bilföraren i alla lägen. Ibland kan föraren släppa taget helt, då ska bilen ta fullt ansvar, ibland hjälper mjukvaran föraren att köra säkrare. Ödgärd Andersson, vd på Zenseact, berättar hur företaget ska parera för att närma sig visionen att ingen person skadas i trafiken.
REPORTAGE Qualisys i Göteborg är veteran inom motion capture – att digitalisera rörliga objekt. Det startade med en hamnkran 1989 och är på väg till framtidens virtuella filmstudio.
När molnet är för långt borta och enheten har för klen processor kommer kanten – edge – till undsättning. Den distribuerade beräkningskraften skapar nya möjligheter men ökar också komplexiteten, två aspekter som forskare på Rise och LTU försöker bemästra.
Edge Exposure Server från telekomjätten Ericsson ger applikationsutvecklarna tillgång till nätverksfunktioner och tjänster med korta svarstider långt ut i mobilnätet utan att de behöver fundera på de praktiska detaljerna.