JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Reportage

REPORTAGE

Solcellsinstallationer, jättelika reklam­skyltar och motorstyrningar är alla exempel på installationer som kan förorsaka elektro­magnetiska störningar. Elsäkerhetsverket har sett problemen växa och i årets budget fick verket ökade anslag för mer information och tillsyn.

Ericsson, Nokia och Huawei, telekomvärldens stora systemleverantörer, satsar nu på att elbranschen ska bygga avancerade 5G-nät för drift och styrning av de delar av elnätet som inte är uppkopplade via fiber. Målet är realtidskommunikation till samtliga lokala elstationer med en fördröjning på maximalt 4 till 5 millisekunder.

Situationen i omvärlden med allmän halvledarbrist har fått EU att vilja minska beroendet av Asien genom att stötta lokal produktion. Men finns det utbildningar på universiteten för dem som vill arbeta i halvledarbranschen? Finns det labbutrustning? Finns det intresse?

På kontoret, i parkeringsgaraget eller hemma i lägenheten finns sällan behov av snabbladdning. Istället handlar det om att ladda med måttlig effekt under den tid bilen står stilla. Det här har Stockholmsbaserade företaget Cacharge tagit fasta på med en lösning som låter alla bilar på ett laddställe dela på den tillgängliga effekten.

Kablage, industridatorer, projektutveckling –merparten av Seteks uppdrag idag ligger i fordonsindustrin. Men nu är planen att växa sig lika stor inom kategorin ”övrig krävande industri”.

Komponentbrist, alternativa leverantörer, fler lokalanställda och en oväntad förändring i Sverige. Elektroniktidningen har pratat komponentdistribution med Graham Maggs som är europeisk marknadschef på Mouser.

Genom att skicka IR-ljus genom en gas och sedan mäta vilken eller vilka våglängder som absorberas går det att avgöra innehållet. Tekniken är känd sedan länge men har krävt dyr labbutrustning. Norska Tunables mems-baserade lösning kostar bara en bråkdel och kan användas för att optimera förbränningsmotorer och industriella processer.

Göteborgsföretaget Embedl bygger om artificiella neuronnät så de blir effektivare – utan att tappa noggrannhet.

Det har under många år talats om digitala tvillingar. Dassault Systèmes använder istället begreppet virtuella tvillingar. Med hjälp av dessa går det att skapa saker som ännu inte existerar. I framtiden kommer design inom många områden att bygga på virtuella tvillingar.

Den svenska uppstickaren Radtonics vill nu utmana Ericsson, Nokia och andra telekomleverantörer med 5G-nät baserade på Linux Magma Open Source. Företaget grundades i början av 2021 av tre tidigare Ericssonanställda.

I höstas utnämnde biltillverkaren Volvo sin första UX-chef. Det betyder inte att företaget inte månat om användarupplevelsen tidigare utan handlar mer om att den blir allt viktigare och därför behöver en egen organisation.

Genom att ersätta den kapacitiva avläsningen i dagens mikromekaniska mikrofoner med en optisk lösning går det att lyfta dynamiken med 20 dB och därmed nå studiokvalitet. Norska Sensibel är på god väg att kommersialisera tekniken.

Slovakiska Inobat satsar på premiumceller och har hittills annonserat tre litiumjoncellsfabriker i Europa.

De flesta biltillverkare använder långsmala elmotorer med radiellt magnetflöde eftersom de är billigare att tillverka. Supersportbilstillverkaren Koenigsegg har utgått från en dyrare pannkaksliknande motor med axiellt magnetflöde och optimerat den för maximal prestanda.

Zero Asic tar vid där Adapteva slutade men med ett lite annorlunda fokus, företaget ska bli ett designhus för asicar baserat på egenutvecklad IP. Dessutom sänker Zero Asic tröskeln för att ta fram komplexa systemkretsar genom att släppa sitt byggverktyg (build system) kallat SiliconCompiler, som open source.

Inmotion Technologies i Tyresö preparerar för expansion. Det som driver på är elektrifieringen av framförallt lastbilar och bussar. Företaget ser att dagens produktionskapacitet inte kommer att räcka på långa vägar. Därför bygger Inmotion nu en större fabrik anpassad för höga volymer.

Inmotion Technologies arbetar med elektrifiering av både lättare och tyngre arbetsfordon. Här berättar hårdvaruchef, Mattias Magnusson, om några tydliga tekniktrender som påverkar företagets utvecklingsarbete.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)